Do's
Succesvolle navigatie van je website
Het is belangrijk dat klanten weten hoe ze waar geraken op je website. Wanneer ze de informatie die ze zoeken niet meteen kunnen vinden haken ze al gauw af. Zorg daarom voor een duidelijke navigatiebalk maar denk bijvoorbeeld ook aan een zoekfunctie op je website en het gebruik van breadcrumbs.
Minimalistisch design
Een onderzoek van Google wijst uit dat websites die visueel complexer in mekaar zitten, over het algemeen als minder mooi worden beschouwd dan websites waarbij een eenvoudig ontwerp wordt gebruikt. Ze schijnen niet alleen minder mooi te zijn maar ook minder effectief. Webstites waar veel uitbundige kleuren, bewegende animaties en speciale lettertypes worden gebruikt leiden namelijk af van de boodschap die je wilt meegeven. Met andere woorden: less is more.
Denk aan je mobiele bezoekers
Hoe je 't ook draait of keert, een mobielvriendelijke website is onmisbaar geworden. Maar liefst 60% van je bezoekers haakt af wanneer je website niet responsief is. Dat komt omdat consumenten steeds vaker tijd spenderen op hun smartphone of tablet. Het is dus belangrijker dan ooit om je website mobielvriendelijk te maken.
Zet je reviews online
Door bezoekers te tonen wat andere klanten over jou zeggen groeit meteen hun vertrouwen. Veel van de vragen die consumenten hebben tijdens het aankoopproces worden namelijk beantwoord door online reviews. Online reviews zijn niet alleen waardevolle feedback voor je bedrijf maar ze helpen je ook beter te scoren in zoekresultaten.
Plaats relevante content
Goede content op je website is van groot belang. Het zorgt er namelijk dat bezoekers jou zien als expert in je vakgebied. Je kan al je kennis gebruiken en delen met je bezoekers. Daarnaast helpt het om hoger te scoren in zoekmachines, waardoor je meer naamsbekendheid zal creëren, wat er op zijn beurt dan weer voor zorgt dat je uiteindelijk meer klanten zal krijgen. Inspiratie nodig? Hier vind je 5 contentideeën die altijd werken.
Don'ts
Trage laadtijd van je website
Bezoekers willen geen 10 seconden wachten vooraleer een website geladen is. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor een korte laadtijd van je website. Dit kan je doen door onder andere je afbeeldingen te comprimeren en te kiezen voor een goede webhosting. Gebruik de Google Page Speed tool om te checken hoe snel jouw website is.
Gebruik van generieke stockfoto's
Mensen zien graag mensen. Door mensen te tonen op je website krijgen bezoekers meteen al meer vertrouwen in je website en je diensten. Je kan zelf foto's (laten) maken of je kan gebruik maken van stockfoto's. Dat zijn foto's die gemaakt worden door een fotograaf en nadien verkocht worden aan een bedrijf, die zet de foto's in een databank waarna andere partijen deze kunnen aankopen of gratis downloaden. Ze zijn dus niet exclusief. Het gevaar schuilt zich in het kiezen van te gemaakte of erg veel gebruikte foto's. Probeer je website dus zelf van foto's te voorzien of kies stockfoto's die niet te generiek zijn.
Information overload op homepagina
De homepagina is vaak de eerste pagina waarop bezoekers terecht komen en net daarom is het belangrijk dat die meteen goed zit. Vaak hebben bedrijven de neiging om al hun producten en diensten meteen uitgebereid voor te stellen maar dan kan er al gauw een information overload ontstaan. Je kan je website vergelijken met de etalage van een winkel. Die ga je namelijk mooi inrichten met enkele pronkstukken om zo voorbijgangers te verleiden binnen te stappen in je winkel. Dat is hetzelfde met je homepagina. Kies er dus voor om je homepagina overzichtelijk te houden.
Geen veilige website
Een veilige website is absoluut een must! Een website kan je beveiligen door gebruik te maken van een SSL-certificaat. Het is voor iedere website aan te raden maar het is absoluut een must voor websites waarbij financiële transacties aan te pas komen. Het schept niet alleen vertrouwen maar helpt ook om je positie in de Google ranking te versterken en helpt tegen online phishing. Wist je trouwens dat een SSL-certificaat verplicht is in België en Nederland?
Teveel pop-ups
Wanneer je een website bezoekt is het niets nieuw wanneer er plots een pop-up opduikt voor bijvoorbeeld het inschrijven op een nieuwsbrief of een download van de site te krijgen. Het is een relatief makkelijke manier om tot meer conversies te komen maar er zit ook een keerpunt aan, het meerendeel van je bezoekers houdt helemaal niet van pop-ups en vindt ze rondweg irritant. Daarom is onze tip naar jou toe om maximum gebruik te gaan maken van één pop-up. Wanneer je er toch meer gaat gebruiken is het erg waarschijnlijk dat je meer zal verliezen dan je wint.