Beoordelingen worden alleen maar belangrijker voor consumenten. Uit onderzoek van Capterra blijkt dat de helft van de consumenten hun aankoopbeslissing eerder baseert op basis van online beoordelingen dan op de aanbeveling van een deskundige. In dit artikel geven we je een idee over het nut van online reviews, welke tools je kan gebruiken om reviews te verzamelen, hoe je aan reviews kan komen en hoe je kan omgaan met positieve én negatieve reviews.
Wat is de meerwaarde van online reviews?
Vertrouwen creëren
Maar liefst 88 procent van de consumenten vertrouwen een online review net zoveel als een persoonlijke aanbeveling van iemand die ze kennen. Dan begrijp je vast en zeker wel dat reviews heel erg belangrijk zijn. Vele vragen die consumenten zich stellen in het aankoopproces worden beantwoord in online reviews waardoor het vertrouwen in jouw bedrijf alleen maar toeneemt.
Waardevolle feedback
Je klanten uitnodigen voor het geven van een review kan zorgen voor de nodige openheid en eerlijkheid. Luister naar je klanten en gebruik de feedback om je werkwijze nog beter te maken. Je kan ook zelf een open vraag stellen naar je klanten zoals: 'Heb je een idee hoe we onze dienstverlening nog beter kunnen maken?'. Met zo een vraag kan je tevreden klanten laten meedenken over waardevolle ideeën die het verschil kunnen maken voor jouw bedrijf.
Beter scoren in Google
Naast het feit dat online reviews goede marketing zijn voor je bedrijf, zijn ze ook nog eens nuttig voor SEO. Google maakt het voortdurend eenvoudiger en aangenamer om lokale zoekopdrachten uit te voeren. De reviews (en/of score) die dan getoond worden, kunnen ervoor zorgen dat mensen sneller of vaker klikken. En dat helpt natuurlijk om je ranking in Google te verbeteren.
Welke tools kan ik gebruiken?
Google reviews
Wanneer je een bedrijf hebt opgestart is het nuttig om een pagina te maken 'Google Mijn Bedrijf'. Het is een gratis tool van Google waarmee je in de zoekmachine meer informatie kan vinden voor potentiële klanten die meer informatie willen over jouw bedrijf. Eén van de diensten die je kunt gebruiken zijn de Google-reviews. Klanten of bezoekers kunnen dan een beoordeling schrijven over hoe ze jouw dienstverlening hebben ervaren.
Trustpilot
Trustpilot is waarschijnlijk één van de gekendste reviewplatformen die er zijn. Het is een website waarop reviews worden geplaatst door consumenten. Klanten kunnen op die manier feedback geven over hun producten en diensten om zo hun ervaring te delen met andere of toekomstige klanten. Trustpilot heeft een beleid dat zowel de positieve als de negatieve ervaringen deelt en dat valse reviews wegfiltert.
Kiyoh
Bij het platform Kiyoh kunnen consumenten beoordelingen geven over een webshop waar ze iets hebben aangekocht. Op het platform komen enkel échte reviews tevoorschijn. De voorwaarden zijn streng waardoor er een grote betrouwbaarheid is van de beoordelingen.
Tripadvisor
Bij Tripadvisor kan je dan weer alle reviews lezen over restaurants, hotels, bezienswaardigheden... Door het lezen van de beoordelingen kan je heel wat leuke plekken ontdekken in een bepaalde regio.
Hoe kan ik reviews verkrijgen?
Vraag je klanten om reviews
Wanneer je in gesprek bent met je klanten mag je zeker vragen of ze jou willen beoordelen. De kans is groot dat ze dit willen doen, maar let op dat het niet te opdringerig overkomt.
E-mailuitnodiging
Wanneer een klant net een bestelling heeft geplaatst is het best slim om even nadien een mail te sturen waarin je polst naar de tevredenheid van je klanten.
Plaats een beoordeel ons-knop op je website
Potentiële klanten zullen graag lezen wat bestaande klanten vinden van jouw bedrijf. Daarom is een pagina met enkele beoordelingen altijd handig om te plaatsen op je website. Maar ook een knop zodat er een beoordeling kan worden achtergelaten doet wonderen!
Hoe beantwoord ik goede én slechte reviews?
Als we jou nog een extra tip mogen meegeven zouden we zeggen: reageer op iedere review! Reageren op negatieve reviews zorgt ervoor dat je het 'probleem' kan verhelpen door contact op te nemen met de klant, dat je een oplossing kan aanbieden en dat lezers ook zien dat je geëngageerd bent om klanten te helpen. Alsook wekken enkele negatieve reviews het vertrouwen. (Zorg wel dat het niet uitsluitend negatieve reviews zijn.)
Het reageren op positieve reviews versterkt de positiviteit in de boodschap en versterkt de blijde gevoelens van de klant. Daarnaast toon je ook nog eens dat je dankbaar bent voor de beoordeling!