1. Zorg dat je personeel over de juiste vaardigheden beschikt
Een goede klantenservicemedewerker luistert naar de behoeften en wensen van je klanten. Vaardigheden zoals: flexibiliteit, empathie, duidelijkheid, kennis… zijn onmisbaar voor een goede medewerker. Daarom is het belangrijk dat je personeel op één lijn zit. Zorg voor voldoende opleidingen zodat iedere medewerker wel degelijk over de juiste skills beschikt. Alleen zo til je jouw klantenservice naar een hoger niveau.
2. Wees bereikbaar
Wanneer een klant een probleem heeft, dan wilt die dat probleem liefst zo snel mogelijk van de baan. Daarom is het uiteraard belangrijk dat je zorgt voor een goede bereikbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan sociale media, live chat, telefoon e-mail... Het aanbieden van verschillende kanalen zorgt ervoor dat klanten sneller bij jou zullen aankloppen waardoor jij sneller kan anticiperen.
Wees ook transparant naar klanten toe wanneer ze je kunnen bereiken. Ben je enkel bereikbaar tijdens kantooruren? Zorg dan voor een automatisch berichtje bij je live chat dat vragen beantwoord zullen worden tijdens kantooruren. Je kan je beschikbaarheid ook melden op je contactpagina.
3. Reageer zo snel mogelijk
Niet alle problemen kan je onmiddellijk oplossen. Dat begrijpen de meeste klanten ook wel. Maar wat ze vaak wel belangrijk vinden is de communicatie rond het probleem. Probeer daarom zo snel mogelijk de klant te contacteren, gerust te stellen en een oplossing te bieden. Het idee dat je ermee bezig bent vinden de meeste klanten al heel wat.
4. Wees proactief
Het oplossen van problemen is natuurlijk belangrijk wanneer je een goede klantenservice wilt aanbieden. Maar controleren of je klanten tevreden zijn voor er effectief problemen opduiken kan de klant en je bedrijf heel wat tijd besparen. Kies dus bijvoorbeeld voor een tijdige follow-up van nieuwe klanten en vraag feedback aan reeds bestaande klanten.
5. Bied informatie aan op je website
Bij onze derde tip kom je al te weten dat het van belang is om zo snel mogelijk te reageren. Maar af en toe zal het niet mogelijk zijn om zo snel vragen te beantwoorden als je zelf zou willen. Maak het jezelf daarom gemakkelijker door bijvoorbeeld webpagina’s, faq-berichten, how-to-video’s toe te voegen aan je website. Hoe duidelijker die informatie op je website staat, hoe minder vragen klanten nog zullen hebben.
Gebruik deze 5 tips om het beste uit je klantenservice te halen. Wil je jouw website van nog meer informatie voorzien? Vraag dan snel je offerte aan op www.webdesigner.be!