Heb je onlangs een nieuwe website laten bouwen? Dan is de volgende stap waarschijnlijk het genereren van bezoekers naar je website. Eén van de meest effectieve manieren om bezoekers naar je website te lokken is een blog starten. Een blog biedt de uitgelezen kans om je websitebezoekers regelmatig interessante inzichten te bieden en je expertise in de verf te zetten. Toch zie je vaak dat blogs het na enkele beloftevolle berichten voor bekeken houden. Om van jouw blog een succes te maken geven we jou de meest voorkomende fouten bij het maken van een blog, zodat je niet in dezelfde val trapt.
1. Je hebt niet nagedacht over je doelpubliek
Uiteraard wil je dat je blog gelezen wordt. Maar voor wie schrijf je? Als je een duidelijk beeld hebt van je doelpubliek, dan is het gemakkelijker om te weten te komen welke onderwerpen zullen aanslaan en welke posts bij voorbaat links zullen blijven liggen. Een handige techniek om je doelpubliek te definiëren is door het maken van één of meer buyer persona’s. Een buyer persona is een zo volledig mogelijk profiel van je lezers, waarin je onder andere hun leeftijd, interesses en bezorgheden definieert. Je kan die zelfs een naam geven. Hoe beter je kan inschatten wat je bezoekers bezighoudt, hoe groter de kans is dat je een bloghit scoort.
2. Geen duidelijk contentplan
Het is verleidelijk om wat artikels te schrijven en die online te gooien, maar zonder contentplan en doelstelling is die inspanning verloren. Het resultaat zal geen samenhang zijn en zijn doel niet bereiken. Denk dus eerst na over je doelstelling. Wil je klanten verleiden tot een aankoop? Wil je meer merknaambekendheid? Daarna maak je een plan op voor de komende weken en maanden met de onderwerpen of artikels die passen binnen je doelstelling. Inspiratie nodig? Met deze 5 ideeën raak je al een heel eind ver.
3. Dezelfde content brengen als iedereen
Om inspiratie op te doen is het slim om eens te kijken wat je concurrenten delen. Maar zomaar alles overnemen is een slecht idee. Zoals we eerder zeiden wil je je bezoekers iets bijleren, je expertise tonen. Dat doe je uiteraard niet door gewoon dezelfde content te delen. Probeer te weten te komen wat jou uniek maakt in je branche en pas dat toe in je content.
4. Geen regelmaat in de artikels
Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat kwaliteit komt voor kwantiteit. Geef je bedrijf daarom een haalbare doelstelling betreft het plaatsen van artikelen zodat je je doelgroep kan blijven interesseren en verrassen. Lezers die je al even volgen vinden het leuk om te weten wanneer er een nieuw blogbericht verschijnt. Probeer daarom op vaste dagen en zelfs eventueel tijdstippen artikelen te publiceren.
5. Fouten
Je krijgt maar één kans om een goede indruk te maken. Als je webteksten vol staan met fouten en slechte zinsconstructies is het moeilijk om duidelijk een boodschap over te brengen. Erger nog, je bezoekers zullen afhaken. Het maken van spellingsfouten getuigt van weinig professionaliteit.
6. Je blog niet in de kijker zetten
Niet iedereen zit te wachten tot je een artikel plaatst. Vat daarom zelf de koe bij de horens een deel je artikelen op verschillende platformen. Denk aan sociale media, maar misschien kan je ook gastbloggen op websites die interessant zijn voor je branche.
7. Te snel opgeven
Een blog maken is werken. Veel werken. Niet iedereen slaagt er in met enkele berichten direct een groot lezerspubliek op te bouwen. Voor de meeste blogs duurt het een jaar of langer voor je een goede reputatie opbouwt met originele content die goed gevonden wordt in zoekmachines en op social media. Geef dus zeker niet op na enkele posts. Blijf bloggen. Blijf nieuwe invalshoeken zoeken die je bezoekers informeren en inspireren. Wie volhoudt, wordt beloond.