Laten we eerst en vooral beginnen met te vertellen waarom een website nu zo belangrijk is. Een website hebben is zoals de etalage van een winkel, de eerste indruk zal bepalen of klanten al dan niet bij jou zullen komen shoppen. Daarnaast zorgt een website ervoor dat mensen je online kunnen vinden en zo op een toegankelijke manier ontdekken wie je bent en wat je doet.
Technologie staat niet stil en daarom is het van groot belang dat je website up to date is met de laatste trends en nieuwe technische ontwikkelingen om aan de verwachtingen van je bezoekers te kunnen voldoen.
1. De laatste update werd gedaan in de tijd dat website werd gemaakt
Wanneer je een website hebt, is het belangrijk om te beseffen dat die eigenlijk nooit helemaal klaar is. Het is voornamelijk van belang dat die altijd up to date is met de laatste nieuwe informatie. Denk maar aan updates van bijvoorbeeld contactgegevens, producten en diensten...
Hedendaagse websites worden vaak gebouwd met verschillende contentmanagementystemen (bijvoorbeeld: Wordpress, Drupal, Wix...), één van de voordelen daarvan is dat ze relatief makkelijk kunnen worden aangepast. Zo kan je met enkele klikken nieuwe content publiceren, een nieuwe afbeelding uploaden of enkele regels tekst gaan wijzigen. Moet jij voor iedere aanpassing je webdesigner contacteren? Of is het in zijn geheel gewoon niet mogelijk om aanpassingen aan te vragen? Dan is zeker een goed idee om je website eens onder de loep te nemen.
2. Je website is niet responsief
Een responsieve website is zo ontworpen dat er rekening wordt gehouden met het schermformaat van het apparaat waar het op bekeken wordt. Denk maar aan mobiele telefoons, tablets en laptops. Onderzoek van 2020 wijst uit dat het aantal mobiele gebruikers alleen maar blijft stijgen. Zo blijkt uit cijfers dat maar liefst 67% van de aankopen gebeurt met een mobiele telefoon, tablet of een applicatie. Het is dan ook vanzelfsprekend dat je heel wat klanten misloopt wanneer je website niet responsief is.
3. Je website heeft een langzame laadsnelheid
Een trage website is een absolute no-go voor een bezoeker. Volgens een onderzoek van Google verwacht 30% van de bezoekers dat een website binnen de seconde geladen is, en zelfs 18% verwacht dat dat onmiddellijk gebeurt. Je kan er heel wat potentiële klanten mee verliezen, terwijl je met enkele aanpassingen al een heel eind ver komt. Denk maar aan het verkleinen van afbeeldingen, gebruiken van caching-plugins en het kiezen van een geschikte hostingpartij.
4. Je website ziet er wat verouderd uit en representeert niet het huidige imago van je bedrijf
Zoals we al in de inleiding hebben prijs gegeven is je website zoals de etalage van je winkel. Je wilt je website er zo laten uitzien dat je doelgroep zich meteen thuis voelt. Wanneer dat niet het geval is dan zullen bezoekers al snel afhaken. Je kan alvast aan de slag door hier wat inspiratie op te doen met deze 8 tijdloze trends voor webdesign.
5. De gebruiksvriendelijkheid van je website laat te wensen over
Wanneer we spreken over een succesvolle website, dan staat gebruiksvriendelijkheid zeker bovenaan het lijstje. De bedoeling is natuurlijk dat een bezoeker op een zo effeciënt mogelijke manier kan vinden waar die naar op zoek is. Wanneer dat niet het geval is loop je een groot risico dat gebruikers je website vroegtijdig zullen verlaten.