Sinds het intreden van mobiel internet op smartphones en tablets zijn de bouwtechnieken van websites ook veranderd. Mobiel internet is (nu nog) trager dan de kabel of glasvezel en ook de ruimte op het beeldscherm is kleiner dan onze desktop. De ontwikkelaars hebben daar wat op bedacht: de responsive website.
Wat is responsive webdesign?
Responsive webdesign is bedoeld om aan de hand van aangepaste ontwerpen voor verschillende soorten schermformaten en apparaten een zo optimaal mogelijke gebruikservaring te bieden. Hierbij is het erg belangrijk dat er rekening wordt gehouden met de beschikbare schermruimte, zodat de website voor elk type scherm snel en overzichtelijk blijft.
Responsive webdesign draait dus om de schaalbaarheid tussen verschillende soorten apparaten om zo de perfecte gebruikservaring te creëren.
Waarom is een responsive webdesign zo belangrijk?
Er zijn meerdere redenen te bedenken waarom het belangrijk is om een responsive webdesign te hebben.
- Het grootste deel van de bezoekers gebruikt een smartphone;
- Verbeterde gebruikerservaring;
- Google geeft je website bonuspunten;
- Meer conversies door een responsive website;
- Zorgt voor meer vertrouwen bij de gebruikers.
Het grootste deel van de bezoekers gebruikt een smartphone
De moderne mens heeft een smartphone en wil hier overal mee kunnen browsen. Het aantal gebruikers van mobiel internet bedraagt momenteel ongeveer 80% van de populatie . Hierdoor wordt het vanzelfsprekend veel belangrijker om mobiele optimalisatie prioriteit te geven. Een responsive website is dus een must om de behoeften van de hedendaagse internetgebruiker zo goed mogelijk tegemoet te komen.
Verbeterde gebruikservaring
Wanneer het lastig is om voor een bezoeker om de gewenste informatie te vinden, wordt er al snel afgehaakt en voor de concurrent gekozen waarbij dit doel makkelijker te bereiken is. Met responsive webdesign wordt het voor de bezoeker mogelijk gemaakt om een doel snel te bereiken, ongeacht welk apparaat gebruikt wordt. Hierdoor zal de kans op een conversie worden vergroot.
Naast het feit dat je website gebruiksvriendelijker wordt, ziet responsive webdesign er vaak een stuk netter en beter verzorgd uit dan een standaard desktop-pagina. Wanneer een bezoeker de website opent via mobiel, is de eerste indruk beter bij een op maat gemaakt ontwerp, speciaal voor het type apparaat wat wordt gebruikt. Ook hierdoor zijn mensen minder snel geneigd om af te haken.
Google geeft je website bonuspunten
Responsive websites krijgen een hogere ranking in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Google streeft ernaar om iedereen de beste resultaten weer te geven. Wanneer je website zich niet aanpast aan het scherm van de gebruiker, kan Google deze belofte niet waar maken. Daarom krijgen websites met een responsive design voorrang op websites zonder een responsive design.
Meer conversies door eeb responsive webdesign
Wanneer een website responsive is zal deze meer conversies hebben dan een website die niet responsive is. Ter voorbeeld: een webshop die zich niet aanpast aan het scherm van de gebruiker zorgt voor een slechte gebruikerservaring. De gebruiker moet inzoomen om de tekst te kunnen lezen en de afbeeldingen staan veel te groot weergegeven. Hierdoor is de kans groot dat de gebruiker weg gaat en opzoek gaat naar een webshop waar hij veel makkelijker de producten kan zien.
Hoe makkelijker de gebruiker de website kan bedienen, hoe groter de kans is dat hij een product of dienst koopt op deze website. Tegenwoordig willen consumenten zo snel mogelijk producten of antwoorden hebben wanneer ze een website of webshop bezoeken.
Zorgt voor meer vertrouwen bij de gebruikers
Wanneer een website responsive is zal de gebruiker meer vertrouwen hebben in het bedrijf, het product of de dienst achter deze website. Dit komt doordat de gebruiker ziet dat er tijd, moeite en geld in een mooie website is gestoken dat zich aanpast aan het scherm van de gebruiker. Op het moment dat een gebruiker geen vertrouwen heeft, zal de kans dat hij of zij het product of de dienst aanschaft lager zijn. 57% van de mensen geeft aan dat ze niet iets bij een bedrijf dat geen responsive design heeft zouden aanschaffen.
Daarnaast zullen er ook mensen zijn die zich afvragen of het bedrijf nog bestaat. Een website dat een oud design heeft dat niet responsive is, wordt vaak gezien als een website die al erg lang niet meer geupdate is. Dit leid er toe dat mensen geloven dat het bedrijf niet meer bestaat, en dus op zoek gaan naar een andere website.
Meer weten over responsive webdesign?
GraphiCo is specialist in responsive webdesign. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of heeft u vragen? Wij leggen het u graag uit!
Neem vrijblijvend contact met ons op en wij helpen u graag verder! Bezoek ons op www.graphico.be.