Een logo is het visitekaartje van uw bedrijf. Een goed logo is herkenbaar, veelzijdig en tijdloos. Het is de bedoeling dat uw logo precies uitstraalt waar u als merk voor staat. Denk bijvoorbeeld eens aan Shell, Adidas of Apple. De herkenbare logo’s van deze grote bedrijven zorgen ervoor dat mensen direct weten welk merk hierachter schuilt.
Vaak wordt het belang van een goed logo ontwerpen lichtelijk onderschat. Een geweldig logo maken vergt veel aandacht en tijd. U wilt natuurlijk wel herkenbaar zijn voor uw doelgroep en opvallen tussen al uw concurrenten. Een logo is, naast uw bedrijfsnaam, toch het eerste wat (potentiele) klanten zien van uw bedrijf. Maar welke elementen maken nou een goed logo? Waar moet een logo überhaupt aan voldoen? U leest het in deze blog!
1. Kleurgebruik
Welke kleuren passen bij uw logo?
Het belangrijkste onderdeel van uw logo is kleurgebruik. Kleuren hebben ieder hun eigen betekenis en brengen hun eigen sfeer en uitstraling met zich mee. Het is daarom belangrijk om te weten welke kleuren het beste bij uw logo passen. Lees hieronder de betekenis van de meest gebruikte kleuren in logo’s.
- Rood: De kleur rood is een emotionele kleur die energie, passie en kracht uitstraalt;
- Oranje: Oranje straalt enthousiasme, creativiteit en betaalbaarheid uit;
- Geel: De kleur geel staat voor warmte, geluk en optimisme;
- Groen: De kleur groen is een rustgevende, verfrissende en harmonieuze kleur;
- Blauw: Blauw straalt kalmte, succes en loyaliteit uit. Deze kleur wordt het meest gebruikt in logo’s;
- Paars: Paars staat voor luxe, rijkdom en spiritualiteit.
Als u wilt opvallen, dan raden wij aan om eens een andere kleur te kiezen dan blauw. De kleur blauw wordt ontzettend veel gebruikt door bedrijven. Kijk maar eens even naar de verschillende applicaties op uw smartphone, u zult zien dat enorm veel logo’s de kleur blauw bevatten.
Wilt u bij het logo ontwerpen gebruik maken van meerdere kleuren? Dan is het verstandig om te kijken naar welke kleuren complementair zijn aan elkaar. Dit kunt u op de website van color.adobe.com heel eenvoudig checken. Complementaire kleuren, de naam zegt het al, complimenteren elkaar. Dit geeft het logo een rustige uitstraling.
2. Lettertype gebruik
Welk lettertype past bij uw bedrijf?
Het lettertype gebruik is heel bepalend voor de uitstraling van uw logo. Handgeschreven letters geven uw logo een sierlijke uitstraling. Een grof en groot lettertype geeft uw logo weer een stoere uitstraling. Om erachter te komen welk lettertype goed bij uw logo design past, moet u zich goed verdiepen in uw doelgroep en u afvragen wat hen precies aanspreekt.
Er zijn eigenlijk twee soorten lettertypes: schreefletters en schreefloze letters. Bovenstaand vindt u een afbeelding waarin de verschillen duidelijk worden weergegeven. Wilt u een luxe of een sierlijk logo maken? Kies dan voor een schreeflettertype. Of wilt u juist iets stoers en robuust uitstralen? Kies dan voor een schreefloze lettertype bij het logo ontwerpen.
3. Woordmerk en beeldmerk
Maakt u gebruik van een woord of beeldmerk?
Een woordmerk is een serie van letters en/of cijfers. Maakt u alleen gebruik van uw bedrijfsnaam in uw logo? Dan maakt u gebruik van een woordmerk. Wilt u een logo maken dat ook gebruik maakt van een afbeelding? Dan spreekt u van een beeldmerk. Door gebruik te maken van een icoon, creëert u herkenbaarheid bij uw doelgroep. Dit is uiteindelijk wat u wilt om op te vallen tussen de concurrentie. Een passende afbeelding bij een logo is erg belangrijk, dit wordt dan meteen het beeldmerk van uw bedrijf.
4. Tijdloos en simpel
Maak een logo waar u niet snel op uitgekeken bent
Gericht op de toekomst wilt u natuurlijk een logo bedenken waar u niet snel op uitgekeken bent. Een tijdloos logo is een logo die zeker nog 10 jaar mee kan. Maar wanneer is een logo nou echt tijdloos? Voordat u definitief besluit om voor een bepaald logo ontwerp te gaan, moet u zich afvragen of het logo voldoet aan de volgende aspecten. Is het lettertype en kleurgebruik van deze tijd? Is het logo design simpel en eenvoudig te onthouden? En kunt u het logo aanpassen zodat deze mee kan gaan met de opkomende trends? Hieronder vindt u een aantal voorbeelden van bedrijven waarvan het logo, met soms wat aanpassingen, al jaren meegaat.
5. Veelzijdig
Maak een logo dat veelzijdig inzetbaar is
Een veelzijdig logo maken betekent eigenlijk dat uw logo universeel inzetbaar moet zijn voor diverse media-uitingen. Het is belangrijk dat uw logo op alle media-uitingen haarscherp zichtbaar is. Om deze reden is het belangrijk dat u een vectorbestand heeft van uw logo. Het voordeel hiervan is dat u met een vectorbestand, uw logo ontwerp naar elk formaat kan schalen zonder dat u de kwaliteit ervan verliest. Een onscherp logo is natuurlijk het laatste wat u wilt.
Naast dat de kwaliteit van uw logo in orde moet zijn, moet u zich ook afvragen of uw logo nog steeds krachtig is als het wordt afgedrukt in één kleur. Bijvoorbeeld als uw logo design in het zwart wordt afgedrukt. Een manier om een veelzijdig logo te ontwerpen, is door te starten met het logo in zwart-wit te maken. Op deze manier kunt u uw focussen op het concept en de vorm van het logo in plaats van het kleurgebruik.
6. Herkenbaar voor de doelgroep
Maak het logo voor uw publiek
Een logo maakt u als visitekaartje voor uw bedrijf. Zorg daarom dat u helder heeft wat uw doelgroep aanspreekt en wat u wilt uitstralen. Past het logo bij uw doelgroep? Dan is de kans groot dat uw publiek het juiste gevoel krijgt bij uw organisatie. Omdat het logo goed bij uw publiek past, zal het ook herkenbaar zijn voor ze. En dit is natuurlijk wat u wilt bereiken!
7. Kwaliteit boven kwantiteit
Een logo maakt u niet in één dag
Een logo maken gebeurt niet in één dag. Het vergt wat tijd om tot het juiste logo te komen waar u helemaal tevreden mee bent. Overhaast dit proces dus niet! Het is zelfs verstandig om meerdere versies van het logo te maken, zodat u zeker weet welk logo precies bij uw onderneming past.
Wilt u een waanzinnig logo ontwerpen maar heeft u er zelf geen tijd voor? Laat dan uw logo maken door een designer! Wij helpen u graag verder!