Meer leads genereren: 5 manieren met voor- en nadelen

$article->title

1. SEO

Search Engine Optimization (SEO) oftewel zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat je website een hogere ranking krijgt in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google of Yahoo. Door hier goed op in te spelen genereer je gratis bezoekers naar je website. Want hoe hoger je staat, hoe groter de kans dat mensen op jouw website gaan klikken.

Voordelen

  • Wanneer je website bovenaan staat in de zoekmachine trek je veel verkeer aan.
  • Je website optimaliseren voor zoekmachines kost op zich geen geld.
  • Door SEO trek je relevante bezoekers aan.

Nadelen

  • Zoekmachineoptimalisatie neemt veel tijd in beslag.
  • Resultaten zijn niet onmiddellijk zichtbaar. Het is een middel dat moet groeien doorheen de tijd.
  • Het vereist redelijk wat kennis.

2. E-mailmarketing

Kort gezegd omvat e-mailmarketing alle vormen van marketing via e-mail. Dat kan gaan van nieuwsbrieven, tot het verzenden van een promotiemail. Nog steeds is het een goed presterend middel om de betrokkenheid met potentiële klanten te vergroten.

Voordelen

  • Eenvoudig te gebruiken en toegankelijk voor iedereen.
  • Het kost niets. (Tenzij je licentie voor een e-mailmarketing software.)
  • Je kan makkelijk de resultaten meten.

Nadelen

  • Zorg dat je e-maillijst van hoge kwaliteit is. Als dat niet het geval is, gaan je resultaten helaas ook niet zoveel voorstellen.
  •  Spam. Veel van de e-mails die je verstuurd komen terecht in de spambox waardoor ze helaas niet worden gelezen.
  • Let op de wet- en regelgeving rond e-mailmarketing. Je mag niet iedereen zomaar een e-mail sturen.  

3. Affiliate marketing

Affiliate marketing is een businessmodel waarbij je eigen klanten of lezers jouw verkopers worden. Het is dus een verdienmodel waarbij zowel jijzelf als je klanten of lezers baat bij hebben. Het product wordt vaak aangeraden door iemand waar je een vertrouwensband mee hebt, waardoor je sneller geneigd zal zijn om het product ook effectief te testen.

Voordelen

  • Je betaalt enkel voor resultaat.
  • Affiliate marketing zorgt voor meer verkopen door een snelle uitbreiding van je klantenkring.
  • Het vergroot je naamsbekendheid en merkbekendheid;

Nadelen

4. Contentmarketing

  • Uiteraard betaal je ook een commissie per transactie.
  • Niet alle producten en diensten lenen zich voor affiliate marketing.
  • Je zorgt best zelf voor een tracking systeem dat alle bezoekers en transacties registreert.

Met deze methode is het de bedoeling om de lezer/potentiële klant te overtuigen van jouw kennis bij de branche. Je gaat een antwoord geven op veelgestelde vragen waardoor (potentiële) klanten je gaan vertrouwen. Het belang bij contentmarketing is dat het consistent en consequent gebeurt voor een optimaal resultaat.

Voordelen

  • Contentmarketing maakt van jou een expert in je vak.
  • Content schrijven is een goede manier om hoger te scoren in de resultaten van zoekmachines.
  • Door interessante content te publiceren bouw je ook een relatie op met de (potentiële) klant.

Nadelen

  • Resultaten zijn niet onmiddellijk zichtbaar. Het is dus een werk van lange adem.
  • Kwalitatieve content die resultaten opbrengt laat je best schrijven door bijvoorbeeld een copywriter. Daarvoor moet je natuurlijk een flinke investering doen.
  • Er is veel concurrentie aangezien zowat iedereen tegenwoordig aan contentmarketing doet.

5. Cold calling

 

Niet innoverend maar wel erg effectief. Cold calling is het opbellen van potentiële klanten die nog geen connectie hebben met het bedrijf. Het blijft één van de meest effectieve manieren om contact te leggen met potentiële klanten. Doordat er direct contact wordt gezocht met de potentiële klant is er een grotere kans van slagen en heb je de mogelijkheid tot het opbouwen van een langdurige relatie.

Voordelen

  • Het is persoonlijk wat ervoor zorgt dat je een band kan opbouwen met de potentiële klant.
  • Je kan de resultaten makkelijk meten.
  • De kosten van de campagne zijn makkelijk in te schatten.

Nadelen

  • Het kan als opdringerig worden beschouwd.
  • Cold calling vereist een relatief grote investering.
  • Vereist een goede opvolging voor meer kans tot slagen.

We kunnen stellen dat het opbouwen van een klantenbestand een werk van lange adem is. Alles begint eigenlijk met de merkidentiteit van jouw bedrijf. Vandaar dat een  gebruiksvriendelijke website maar eveneens een aantrekkelijke huisstijl de beginselen zijn van het succes van jouw bedrijf op het web. Het is zowat de étalage van jouw winkel. Heb je dat nog niet? Zoek dan een webdesigner die bij jou past om aan de slag te gaan.

Door Nomeo 02/04/2021
Blijf op de hoogte
Registreer je domeinnaam

Domeinnaam bij nomeo - vanaf 6€/jaar

.
Recente berichten
Eblog berichten