How to: Een (goede) nieuwsbrief maken

How to: Een (goede) nieuwsbrief maken

Waarom is een nieuwsbrief nuttig?

 Eerst en vooral is het versturen van een nieuwsbrief een heel eenvoudige manier om contact te onderhouden met bestaande klanten. Door een nieuwsbrief te versturen bouw je een relatie op met je klanten die ervoor zal zorgen dat klanten meer vertrouwen hebben in je bedrijf en je diensten. Maar er zijn nog redenen:

  • Het is makkelijk op te zetten en relatief goedkoop.
  • Persoonlijke communicatie zorgt voor meer vertrouwen.
  • Je kan op een laagdrempelige manier klanten op de hoogte houden van veranderingen en ontwikkelingen binnen je bedrijf.
  • De resultaten zijn meetbaar.

4 waardevolle tips voor een goede nieuwsbrief

Het succes van een nieuwsbrief is uiteraard afhankelijk van hoe goed die nieuwsbrief nu is. Maar welke kenmerken garanderen nu het succes van een nieuwsbrief?

1. Zorg voor een goede mailinglijst

De lezers van je nieuwsbrief zorgen ook voor het succes van je nieuwsbrief. Daarom is het belangrijk om enkel kwalitatieve e-mailadressen in je mailinglijst te laten opnemen. Je wilt natuurlijk enkel lezers die oprecht geïnteresseerd zijn in de content die je brengt.

2. Goede lay-out

Een goede lay-out spreekt voor zich. Hoe aantrekkelijker het design, hoe meer er effectief ook gelezen zal worden. Maar een goed ontwerp zorgt ook voor een goede navigatie zoals het doorklikken naar artikels van je website bijvoorbeeld.

3. Schrijf relevante content

Maak de lezer nieuwsgierig door middel van interessante content te publiceren. Op die manier blijft het interessant voor de lezer en kan jij jouw bedrijf in de kijker zetten als expert!

4. Onderwerpregel moet goed zijn

Gebruik een onderwerpregel die de nieuwsgierigheid van je lezers wekt. Zo kan je gebruik maken van de naam van de ontvanger of eventueel een emoji toevoegen. Anderzijds kan je gebruik maken van een vraag in je onderwerpregel of je wekt de nieuwsgierigheid van je lezers door getallen te gebruiken.

In welk programma kan je een nieuwsbrief maken?

Er zijn tal van manieren om zelf een nieuwsbrief te ontwerpen en versturen. Wij geven je 3 voorbeelden van goede platformen om van start te gaan.

Mailchimp

Met MailChimp kan je een professionele en goed uitziende mail verzenden naar je mailinglijst. Je krijgt de statistieken te zien en tot 2.000 e-mailadressen is het gratis! Perfect om te beginnen dus.

ActiveCampaign

ActiveCampaign heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding en biedt tal van functies aan die je anders enkel bij de dure platformen kan verkrijgen. Daarnaast is het platform erg gebruiksvriendelijk dat je in no time je eerste nieuwsbrief hebt verstuurd.

Aweber

Deze organisatie richt zich voornamelijk op kleine organisaties. Aweber staat vooral bekend om hun uitmuntende klantenservice die ervoor zorgt dat elk probleem zo snel mogelijk wordt opgelost.

Hoe verzamel je nieuwsbrieflezers?

Heb je een goede nieuwsbrief? Het enige wat dan nog mist zijn de lezers natuurlijk! Je wilt uiteraard enkel kwalitatieve lezers die oprecht interesse hebben in je producten en dan zijn manieren zoals ’10 percent korting op je eerste bestelling bij inschrijving van onze nieuwsbrief’ niet zo interessant natuurlijk.

1. Exclusieve content schrijven

Deze tip gaat je in de eerste plaats niet tal van nieuwe inschrijvingen bezorgen maar misschien wel belangrijker: het zorgt dat ontvangers je nieuwsbrief ook willen blijven ontvangen! Je geeft je ontvangers ook echt een reden om je nieuwsbrief te lezen.

2. Nieuwsbrief promoten via sociale media

Je volgers van sociale media zijn het ideale publiek om nog meer exclusieve content aan te bieden. Plaats regelmatig een post waar lezers zich kunnen inschrijven op de nieuwsbrief waar in staat wat ze kunnen verwachten en wanneer ze die kunnen verwachten.

3. Voeg een nieuwsbrieflink toe aan je handtekening

Mailverkeer gebeurd vaak naar klanten of potentiële klanten. Plaats daarom een nieuwbrieflink bij je e-mailhandtekening. De inschrijvingen die je binnen krijgt passen in ieder geval in je doelgroep.

4. Plaats verschillende inschrijfformulieren op je website

Uiteraard de plaats waar je lezers samenkomen is op je website. Vergeet daarom geen inschrijfformulieren op je website te delen. We zeggen 'inschrijfformulieren' omdat je er best meerdere plaatst. Hoe meer je er plaats, hoe meer er zullen worden ingevuld. Een pop up kan maar let op dat het niet too much wordt.

Is je nieuwsbrief vanaf dag één nog geen gigantisch succes? No worries! Een nieuwsbrief is een werk van lange adem dat op termijn pas resultaat zal tonen maar met deze tips ben je toch al weer een stapje dichterbij!
Door Nomeo 23/04/2021
Blijf op de hoogte
Registreer je domeinnaam

Domeinnaam bij nomeo - vanaf 6€/jaar

.
Recente berichten