Een mooie website hebben is vaak niet voldoende om een potentiële klant te overtuigen. Wat wel belangrijk is, is de ervaring van de bezoekers als ze door jouw website navigeren. Een goede UX, oftewel User Experience, geeft vaak de doorslag of er effectief verkoop zal volgen of niet.
Wij geven enkele tips hoe je de UX kan verbeteren van jouw website:
1. Zorg voor een korte laadtijd
Wanneer mensen op jouw website terecht komen, willen zij geen 10 seconden wachten tot de volledige pagina is ingeladen. Mensen zijn ongeduldig en verwachten dat alles snel zal verlopen. Dit geldt niet alleen voor desktops, maar ook voor mobiele toestellen.
Een goede manier om de snelheid van pagina’s van jouw website te testen is met Google Pagespeed Insights.
De grootste fout die gemaakt wordt en die zorgt voor langere laadtijden, is het inladen van grote bestanden. Denk hierbij aan grote afbeeldingen en video’s. Door het formaat te verkleinen, verhoog je de snelheid en verbeter je de UX.
2. Een duidelijke structuur voor een goede UX
Elke bezoeker die op jouw website terecht komt, is daar voor een reden: ze zijn op zoek naar informatie, willen een oplossing voor hun probleem, willen online iets aankopen … Jij moet er voor zorgen dat mensen snel hetgeen terugvinden waarvoor ze naar jou gekomen zijn.
Heb je een webshop? Zorg er dan voor dat mensen binnen enkele klikken al jouw producten kan bekijken. Zet alle informatie met betrekking tot verkoop bovenaan op de website in je menu. Zo hoeven mensen niet lang te zoeken en zijn ze sneller geneigd iets aan te kopen en dit zorgt voor een betere UX.
Alle andere informatie, denk hierbij aan vacatures en voorwaarden, plaats je best in het menu onderaan de website. De informatie staat nog altijd duidelijk vermeld onderaan elke pagina van jouw website, maar zo hou je het wel overzichtelijk voor je bezoekers die eerst en vooral gericht waren op het aankopen van jouw producten.
3. Overzichtelijke dropdown menu’s
We hebben net vermeld dat alle informatie die te maken had met verkoop, best bovenaan op je website in het menu geplaatst wordt. Zorg er echter wel voor dat je hier niet té veel informatie plaatst door alles in submenu’s te plaatsen. Bepaalde informatie in een submenu plaatsen kan gerust, maar overdrijf hier zeker en vast niet in door verschillende niveaus toe te voegen. Overzicht is key voor een goede UX.
4. Een mooie website staat niet gelijk aan een goede UX
Een mooie website is vaak visueel aantrekkelijk voor het oog, maar dit wil niet altijd zeggen dat ze ook praktisch is. Het helpt om een goede eerste indruk te maken, maar zorg ervoor dat je niet overdrijft met te veel animaties, veel te lange filmpjes of onnodige effecten. Dit leidt alleen maar af van jouw doel: verkopen.
Een filmpje en kwaliteitsvolle foto’s kan zeker geen kwaad, maar zorg er dan bijvoorbeeld voor dat je menu altijd mooi in beeld blijft.
5. Straal vertrouwen uit
Mensen die op het punt staan om iets aan te kopen maar plots toch met twijfels of vragen zitten, willen graag dat ze zo snel mogelijk gerustgesteld worden. Wanneer zij op een duidelijke plaats een FAQ, een contactformulier of een online chatbubbel terugvinden, kan jij de klant verder helpen op het meest belangrijke moment: tijdens de aankoopbeslissing.
Wil jij graag ondersteuning in het verbeteren van de UX op jouw website? Neem gerust contact met ons op, en dan wij kijken samen met jou naar een oplossing.