Sociale media inzetten is eigenlijk altijd een goed idee voor je bedrijf. Je creëert een groter bereik voor je producten en diensten, komt makkelijker in contact met je doelgroep en je zorgt voor meer touchpoints in je customer journey.
We weten allemaal dat consistentie en structuur belangrijk zijn. Dat geldt ook op sociale media. Met deze checklist heb je een handig overzicht van wat er iedere dag, week maand en per kwartaal moet gebeuren om het meeste uit je sociale media te halen.
Iedere dag
- Check en update regelmatig je contentkalender
Een contentkalender is een handige planmethode om een overzicht te bewaren welke content je op welk platform wil posten. Uiteraard moet die regelmatig worden bijgewerkt en is het belangrijk om iedere dag een kijkje te nemen wat er waar gepost moet worden.
- Beantwoord vragen en commentaren
Ga de interactie aan met je volgers. Je volgers zullen de betrokkenheid waarderen en dat zal dan weer resulteren in meer vertrouwen. Het is trouwens ook belangrijk om te reageren op negatieve commentaren. Die spelen namelijk een grote rol in het beslissingsproces van de klant en helaas zorgen die er al snel voor dat andere volgers afhaken. Door wel te reageren voorkom je extra schade aan je imago.
- Controleer of je bedrijf online vernoemd werd
Bekijk de meldingen van je sociale media en kijk of je bedrijf nergens in vernoemd werd. Is dat het geval? Reageer dan zeker om opnieuw extra interactie te creëren met je volgers!
- Kijk wat de concurrentie doet
Het kan altijd een handige leidraad zijn om te kijken wat de concurrentie doet en daar dan op inspelen. Misschien krijg je wel enkele leuke ingevingen mee. Er zijn ook tools zoals Buzzsumo die voor jou monitoren op welke sociale mediakanalen je concurrenten de meeste interactie hebben.
- Ontdek trending hashtags
Door iedere dag even te kijken naar de trending hashtags ben je weer helemaal mee. Misschien kan je wel even mee gaan met de trend en zorg je zo dat een post helemaal viraal gaat!
- Check regelmatig het nieuws uit je branche
Sowieso is het belangrijk om jezelf als het ware een expert te kunnen noemen in je vak. Je kan je kennis uitbreiden door dagelijks het nieuws van je branche onder de loep te nemen. Het zorgt ervoor dat je meer kennis verwerft en dat je weet wat er speelt in je branche.
Iedere week
- Stem je doelen af
Stem iedere week je doelen af door te kijken wat de komende activiteiten zijn. Is het binnenkort Pasen? Dan kan je al eens gaan nadenken over een leuke promo die je kan delen op je sociale media. Planning is de sleutel tot succes!
- Maak een contentkalender
Nadat je weet wat er de komende week te gebeuren staat kan je beginnen met het inplannen van je contentkalender. Zo houd je een makkelijk overzicht van al je sociale media kanalen en wat je wanneer moet posten. Het is ook slim om rekening te houden met de verschillende tijdsloten waarin je een artikel post want hoe meer bereik je bericht krijgt, hoe beter!
- Merk de meest populaire berichten van je concurrenten op
Het kan nooit kwaad om eens te kijken waar je concurrenten mee bezig zijn. Zie je dat één bepaald onderwerp wel heel veel succes heeft? Dan kan jij volgende week eventueel iets gelijkaardig proberen. Niet geschoten is altijd mis.
- Track de resultaten van je advertentiecampagnes
Meten is weten. Iedere week check je even de resultaten van je advertentiecampagne. Zo behoud je een goed overzicht van wat wel én wat niet werkt.
Iedere maand
- Verzamel maandelijks alle statistieken
Door statistieken te verzamelen genereer je allerlei gegevens over de bezoekers van jouw website en hoe ze je website gebruiken. Door die gegevens kun je zien of bezoekers vinden wat ze zoeken. Met die inzichten kan je je website verbeteren wat op zijn beurt kan zorgen voor meer conversies.
- Analyseer je concurrenten
Door de kleine analyses die je wekelijks hebt gemaakt kan je nu een uitgebreid rapport schrijven met interessante ingevingen. Kijk wat je concurrenten goed doen, dat kan je overnemen. Wat vind jij dat beter kan? Zorg dat dat de sterktes worden in jouw bedrijf.
- Onderzoek opkomende nieuwtjes en events die je kan gebruiken om je product te promoten
Het is altijd slim om je ogen goed open te houden. Wanneer je dat doet zal je snel opportuniteiten vinden die je anders misschien wel nooit had gespot.
Ieder kwartaal
- Analyseer je KPI's
KPI's of voluit kritieke prestatie-indicatoren, zijn variabelen om prestaties van ondernemen te gaan analyseren.
Zo kan je KPI's opstellen voor bijvoorbeeld sales, dan kan je meten hoeveel je de laatste maand verkocht hebt en wat het gemiddeld aankoopbedrag is. Eens je KPI's hebt, is het belangrijk om deze goed op te volgen. Zij geven je bedrijf een goede richtlijn wat beter kan en waarop de focus moet liggen.
- Zorg voor consistentie op je sociale media
Zorg ervoor dat je regelmatig nieuwe berichten publiceert en communiceer steeds op dezelfde manier naar je klanten. Die consistentie zal klanten een vorm van vertrouwen geven en de betrokkenheid met je klanten zal enorm versterkt worden.
- Analyseer je doelgroep
Het is interessant om per kwartaal te gaan kijken wie je doelgroep nu is. Over het algemeen ligt dat van in het begin redelijk vast maar het kan nooit kwaad om te gaan kijken of er iets is veranderd. Die inzichten helpen je om op het juiste niveau te communiceren met je klanten.
- Zet doelen voor het volgend kwartaal
Doelen zorgen voor motivatie, geven je focus en helpen je resultaten te behalen. Wie ambitieus is en ver wil geraken zet best ieder kwartaal enkele streefdoelen klaar. In het boek 'De maakbaarheid van het geluk' zegt Sonja Lyubomirsky dat juist het delen van je voornemen een doel na te streven met anderen je kansen enorm vergroot. Het proberen waard, toch?!