Webhosting komt in alle geuren en kleuren. Van opslagruimte over bandbreedte tot mailboxen: elk hostingpakket heeft zo zijn specificaties. En zo heeft ook elke hostingprovider wel troeven die hem onderscheidt van andere aanbieders.
Een goed doordachte keuze maken voor een hostingpartner waarmee jij zee gaat, is belangrijk. Ook jouw website of webshop heeft zijn troeven, en die wil je ten volle uitspelen. Om de keuze voor een geschikte webhoster gemakkelijker te maken, hebben we 6 vragen voor je klaar die als leidraad kunnen dienen.
1.Wat zijn de specificaties van de webhosting?
Net zoals een smartphone of laptop, hebben hostingpakketten hun eigen specificaties. De meest voor de hand liggende is de eigenlijke webruimte die je krijgt, maar het is lang niet de enige.
Waar kan je nog op letten? Je kan nagaan hoeveel dataverkeer je maandelijks krijgt, hoeveel mailboxen je bij het pakket krijgt en met welke technologie de hostingprovider werkt om een hoge snelheid te garanderen. Die snelheid is trouwens niet alleen afhankelijk van hypermoderne opslagschijven, maar ook van de locatie waar je website gehost wordt. Hoe korter de fysieke afstand tussen bezoeker en server is, hoe sneller de netwerkverbinding. Kortom: een website die gehost wordt in België is sneller wanneer je voornamelijk op Belgische bezoekers mikt.
De specificaties van webhosting houden daar niet op. De contentmanagementsystemen die ondersteund worden, beveiliging en ondersteuning zijn daar ook onderdeel van. En daarmee gaan we hieronder verder.
2.Welke contentmanagementsystemen kan je gebruiken?
Het systeem dat je gebruikt om inhoud aan je website toe te voegen of aan te passen, heet contentmanagementsysteem (CMS). Een belangrijk punt, want daarmee zal je je website beheren.
Veruit het populairste CMS is WordPress en wordt daarom door vrijwel elke hostingprovider ondersteund. Dat betekent niet dat je voor WordPress moét kiezen. Gaat je voorkeur uit naar Drupal, Joomla of Shopify? Dan kijk je best uit naar een provider die dat specifieke systeem ondersteunt.
In heel wat gevallen kan je voor verschillende CMS'en kiezen bij een hostingprovider. Hoe kan je dan een verder onderscheid maken? Starten kan je door na te kijken of vragen hoe gemakkelijk je een CMS kan installeren. Sommige hostingbedrijven hebben handige wizards of one click-installaties.
Het kan ook best voorvallen dat je een contentmanagementsysteem uitprobeert en het je na enkele maanden niet bevalt. Navragen hoe gemakkelijk je van het ene CMS naar een ander kan overschakelen, kan ook geen kwaad. Heb je al een website, maar wil je een nieuwe hostingprovider? Dan pols je best even of je je website snel kan verhuizen en of je nieuwe hostingpartner dat misschien voor jou kan doen.
3.Wordt je website veilig gehost?
Je wil vanzelfsprekend voorkomen dat je website gehackt wordt. De gegevens van je bezoekers en klanten moeten veilig zijn. Misschien kunnen ze zich abonneren op je nieuwsbrief, zich aanmelden in een klantenportaal of iets kopen uit je webshop. Telkens wisselen bezoekers persoonlijke informatie uit met jouw website. Je wil kunnen rekenen op een hostingprovider die ervoor zorgt dat dat veilig gebeurt.
Specificaties die op een goede beveiliging wijzen, zijn regelmatige en automatische backups, malware scanners, auto-patching van applicaties (zoals WordPress, bijvoorbeeld) en beveiligingsupdates, en betrouwbare SSL-certificaten. Een hostingprovider die extra veiligheidsgaranties presenteert met een ISO-certificaat 27001-certificaat, is een extra pluspunt.
4.Welke toegang krijg je tot de webhosting?
Als klant bij een hostingprovider, krijg je toegang tot je klantaccount. Kies je voor WordPress, dan kan je je inloggen in het CMS om je website te bewerken. Dat klinkt evident.
Het hoeft daar weliswaar niet te stoppen. Check of je zeker ook toegang krijgt tot FTP en SSH, bijvoorbeeld. En ook de aanpassingsmogelijkheden van je hostingpakket zijn belangrijk. Kan je gemakkelijk DNS-instellingen wijzigen? Welke caching-opties krijg je als klant? Hoe zit het met PHP-instellingen?
Bij de start van je website lijken dat misschien geen essentiële zaken. Maar gaandeweg leer je bij. En groeit je project. De opties die je krijgt in het beheercentrum van je webhosting zijn dan wel belangrijk. Verzeker jezelf van alle nodige aanpassingsmogelijkheden vóór je een definitieve keuze maakt
5.Welke garantie krijg je dat je website online blijft?
Staat je website online, dan wil je dat die online blijft. Is je website, webshop of e-mail onbereikbaar, dan loop je het risico klanten te verliezen.
Hostingproviders beloven garanties rond de uptime van je website, die wordt uitgedrukt in een percentage. Hoe hoger dat percentage ligt, hoe beter natuurlijk.
Word je 99 procent uptime beloofd? Dat klinkt sterk, maar eigenlijk mag je nog een beetje meer verwachten. Zelfs een halve procent downtime kan voor een groot bezoekers- en zelfs omzetverlies zorgen.
Je mag dus uitkijken naar een garantie van 99,9 procent. In het geval dat die uptimegarantie op jaarbasis niet gehaald wordt, moet je hostingprovider je daarvoor vergoeden.
6.Welke ondersteuning belooft de hostingprovider?
Ondersteuning is belangrijk. Zelfs de meest doorwinterde techneuten kunnen wel eens hulp gebruiken voor een website, of in ieder geval de webhosting. Hoe en wanneer kan je dan je hostingprovider bereiken?
Er zijn een aantal signalen waarop je kan letten. Te beginnen bij de manier(en) waarop je je hostingpartner kan bereiken. Kan je het bedrijf bereiken via een (gratis) telefoonnummer? Bieden ze een chatfunctie aan? En kan je gemakkelijk het goede e-mailadres vinden waarnaar je je vragen kan sturen?
Nog een handigheid is een uitgebreide kennisdatabank of FAQ. Hoe uitgebreider en genuanceerder die is, hoe meer tijd de hostingprovider in het maken daarvan heeft geïnvesteerd. En dat toont dat de provider aan zijn klanten denkt.
Naast de contactmogelijkheden zelf, kan je ook nakijken of je 24/7 support mag verwachten en hoe snel het hostingbedrijf belooft te reageren op je vragen.
En ten slotte: check op voorhand of de ondersteuning al dan niet gratis is. Sommige hostingbedrijven drukken de prijs van de hosting zelf, maar vragen je een soort supportabonnement af te sluiten wanneer je hen wil bellen of e-mailen met vragen.
Kies de hostingpartner die bij je past
Of het nu je eerste website is of je het gewoon tijd vindt om nieuwe oorden op de zoeken, de keuze voor een hostingpartner moet goed zitten. Je wil niet voortdurend in problemen zitten met je website, want dat kost je geld. Die website heb je trouwens ook voor lange tijd, dus je wil een duurzame relatie kunnen creëren met je hostingprovider. Onze bovenstaande vragen helpen je alvast de keuze voor de partner op maat van jouw project te vergemakkelijken.