Je hebt ondertussen een fantastisch idee voor een eigen onderneming en nu is het tijd voor de volgende stap: een eigen logo. Er zijn uiteraard veel zaken waar je rekening mee moet houden maar één daarvan is de keuze van de kleur. En daar helpen wij je graag bij!
Betekenis van kleuren
Je kan een kleur kiezen, gewoonweg omdat je het een mooie kleur vindt. Maar het is minstens even belangrijk, misschien wel belangrijker, om even stil te staan bij de achterliggende psychologie ervan. Wist je dat 62% tot 90% van de aankoopbeslissingen gebeuren gebaseerd op kleuren?
Blauw
Betrouwbaar, stabiliteit, zakelijk
Blauw wordt vaak gebruikt door banken en overheden. Het geeft een veilig en betrouwbaar gevoel aan mensen. Wanneer je blauw gebruikt in je website zullen bezoekers je website sneller zien als betrouwbaar en professioneel. Heb je een webshop? Dan zijn bovenstaande eigenschappen uiteraard geen overbodige luxe.
Rood
Passie, energie, vastberadenheid
De kleur rood trekt meteen de aandacht. Ze wordt vaak gebruikt om een promotie aan te duiden maar het is tegelijk een passionele kleur. Doordat het zo een opvallende kleur is verwerken bedrijven deze graag in hun logo's. Wist je trouwens dat de kleur rood het gevoel van honger opwekt? Vandaar dus dat zoveel fastfoodketens de kleur gebruiken in hun logo.
Oranje
Enthousiasme, energie, betaalbaar
Kan je de waarden van je bedrijf plaatsen in de bovenstaande kernwoorden? Kies dan zeker voor de kleur oranje. Het is een positieve kleur die veel energie en positivisme uitstraalt.
Geel
Energie, optimisme, vrolijkheid
Geel stimuleert onze fantasie en creativiteit. We associëren de kleur meteen met een gevoel van vreugde, energie en jeugdigheid. Dat komt doordat geel het dichtst aansluit bij de kleur van licht, zomer, bloemen. Merken die de kleur gebruiken willen vaak een zekere spontaniteit gaan uitdrukken, waardoor je meteen een goed gevoel krijgt.
Paars
Creativiteit, luxe, kennis
Vroeger was paars één van de moeilijkste kleuren om te maken. Daardoor werd het ook enkel door de adel gebruikt, omdat het onbetaalbaar was voor het gewone volk. Vandaar dat de kleur de dag van vandaag nog steeds geassocieerd met luxe. Niet voor niets dus dat er een kroontje bij het bekende merk 'Hallmark' in het logo te vinden is. Daarnaast wordt de kleur ook vaak gebruikt bij spiritualiteit en 'out of the box' denken.
Groen
Natuur, harmonie, hoop
Wanneer je denkt aan het milieu, gezond en natuur, is de kans groot dat de kleur groen wel eens in je hoofd opduikt. Niet onlogisch natuurlijk dat je deze kleur dan al gauw kan terug vinden bij milieuvriendelijke producten, dierenrechtenorganisaties of tuincentra. Het is daarnaast bewezen dat de kleur groen een kalmerend effect heeft op mensen.
Zwart
Stijlvol, mysterieus, kracht
Zwart wordt vaak gebruikt bij luxeproducten. Het is een enorm krachtige kleur die een bepaalde autoriteit uitstraalt. Bedrijven die kiezen voor de kleur zwart willen vaak een tijdloos en elegante indruk maken. Daarnaast is het eveneens een mysterieuze kleur waarbij je niet meteen weet wat je kan verwachten.
Kleuradvies nodig voor je website?
Zie je door het bos de bomen even niet meer? Geen stress. Wij hebben tal van professionals die met veel plezier de uitdaging aan gaan. Vraag hier je 3 offertes aan.