Je eigen bedrijf opstarten is een geweldig avontuur en marketing is een groot deel ervan. Toch onderneemt een groot deel van de bedrijven niet direct de nodige stappen omdat ze niet correct geïnformeerd zijn over domeinnamen. Tijd om 7 fabels over domeinnamen de wereld uit te helpen !
Je moet een nerd zijn om een domeinnaam te registreren.
Fabel. Het registreren van een domeinnaam neemt slechts enkele minuten in beslag en is niet moeilijker dan het bestellen van een paar schoenen in je favoriete webshop. Via de website van een domeinnaam registrar als nomeo, controleer je direct welke domeinnamen nog vrij zijn. Nadat je de geschikte domeinnaam hebt gekozen, vul je je contactgegevens en kies je de betalingsmethode. Je domeinnaam domeinnaam direct actief als je online de betaling uitvoert met je bankkaart.
Je moet al een website hebben om je domeinnaam te registreren.
Fabel. Je kan best je domeinnaam onmiddellijk registreren zodra je een goed idee hebt. Zo loop je niet het risico dat iemand anders je voor is. Er zijn wereldwijd bijna 400 miljoen domeinnamen geregistreerd. Iedere maand komen er honderdduizenden bij. Wees er dus snel bij.
Een website bouwen of een mailbox opzetten is iets wat je achteraf kan doen. Er is geen haast bij. Veel bedrijven of organisaties registreren domeinnamen ook al hebben ze er niet direct plannen bij.
Een domeinnaam kost een fortuin.
Fabel. De meeste domeinnamen kan je voor minder dan 20 euro registreren. Enkel wanneer je gaat voor domeinnamen met een exclusieve extensie, zoals .car, .bank of .rich moet je honderden of duizenden euros neertellen. Die domeinnamen zijn opgezet voor een beperkt publiek.
Wil je ontdekken welke domeinnaam extensie bij jou past en wat het kost, dan kan je gebruik maken van de domeinnaam wizard.
Een domeinnaam is enkel voor grote bedrijven
Fabel. Er is geen enkele reden waarom een zelfstandige of kleine organisatie geen domeinnaam zou kunnen registreren. Integendeel! Kleine bedrijven kunnen best zichzelf en hun producten op een goedkope manier in de kijker zetten op het internet. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die het internet inzetten sneller en duurzamer groeien dan bedrijven die dat niet doen.
Eén domeinnaam is meer dan genoeg
Fabel. Eén domeinnaam is al een stap in de goede richting. Maar ambitieuze ondernemers kijken ook verder dan vandaag en over de landsgrenzen heen. Daarom kan je vandaag best al nadenken over welke landen je actief zijn in de toekomst en registreer je voor elk van deze markten een eigen domeinnaam (zo verhinder je ook dat je concurrent dit kan doen).
Spelfouten en afgeleide namen zijn een tweede reden waarom meerdere domeinnamen nuttig zijn. Geef je domeinnaam over telefoon door aan enkele mensen en laat hen het resultaat opschrijven. Registreer alle namen. Zo ben je zeker dat je geen bezoekers of klanten mist.
Alle goede domeinnamen zijn al ingenomen
Fabel. Er zijn al bijna 400 miljoen domeinnamen ingenomen. Een .com domeinnaam met minder dan 6 karakters kiezen wordt daardoor bijna onmogelijk. Als je kiest voor een .be of .eu domeinnaam of één van de honderden nieuwe domeinnaam extensies dan zijn de mogelijkheden nog vrijwel onbeperkt voor leuke en originele namen.
Ga je regionaal of internationaal? Klassiek of creatief? Onze domeinnaamwizard helpt je op basis van je doelgroep, regio en branche de meest passende extensie te kiezen, zodat je klaar bent om het wereldwijde web te veroveren.
In tijden van facebook en instagram heb je toch geen domeinnaam nodig.
Fabel. Facebook, Instagram en andere social media bieden heel wat mogelijkheden om een fanbase voor je merk uit te bouwen. Een sterk merk bouw je echter door verhalen te vertellen en een visie te delen. Daar leent het korte, snelle format van een sociaal medium zich minder voor. Je eigen merkidentiteit kan je best opbouwen op een website of een blog waar je zelf controle hebt over alles aspecten van je online aanwezigheid. Je kan met een website ook heel goed resultaten meten en bijsturen. Je domeinnaam is de start van je eigen website
Wist je trouwens dat bedrijven 4 keer vaker adverteren met hun domeinnaam dan met een social media adres ?