5 redenen waarom een webshop essentieel is

5 redenen waarom een webshop essentieel is

Door de Corona-crisis kent e-commerce een ongekende groei. Veel handelaars ontdekken - noodgedwongen - het internet als een nieuw verkoopskanaal. We geven 5 redenen waarom je e-shop permanent een belangrijk deel van je strategie moet worden.

De laatste maanden kunnen koerierdiensten de pakjes niet snel genoeg aanslepen. Creatieve ondernemers springen op de e-commerce trein om tijdens de verplichte sluiting van hun winkelpunt hun omzet voor een deel op pijl te houden. Ondanks dat succes zien 70% van de handelaars hun nieuwe e-shop alleen als een tijdelijke maatregel, volgens onderzoek van de UAntwerpen. Toch is een webshop essentieel in de toekomststrategie voor de meeste handelaars, omdat klanten massaal het gemak van e-commerce omarmen. We zetten de belangrijkste reden uiteen, om nu voluit te gaan in een digitaal verhaal.

  1. E-commerce is een groeiende business

Ook zonder de Corona crisis kent e-commerce al vele jaren een explosieve groei. Hoewel België hierin iets traditioneler is, zijn we bezig aan een sterke inhaalbeweging. Consumenten worden steeds veeleisender en willen op ieder moment van de dag en van de nacht op hun wenken bediend worden vanuit hun luie zetel. Met een e-shop speel je in op die behoefte. Klanten bezoeken je shop in hun pyjama en kunnen zonder stress je nieuwe producten en diensten ontdekken, bestellen en betalen.

  1. Versterk je verhaal

Een succesvol winkelconcept zet in op een unieke ervaring. Die eigenheid kan en moet je online ook consistent doortrekken. Als je enkel een online catalogus aanbiedt dan krijg je vooral prijsshoppers. Denk goed na over de succesfactoren van je bakstenen winkel en zet nieuwe media in om die ook door te trekken naar je virtuele winkel. Zo kan je persoonlijkheid, expertise en service in de kijker zijn met eigen filmpjes, blogposts met een originele invalshoek en eigenzinnige foto’s. Ook na de aankoop gaat die unieke ervaring verder door een leuke bestelbevestiging, een verpakking die past bij je merkeigenheid, een kleine, leuke attentie en de dienst-na-verkoop.

  1. Spreek een nieuw publiek aan

Een e-shop is niet gebonden aan een locatie. Dankzij een goede distributiepartner lever je in een oogwenk aan de andere kant van de wereld. Die nieuwe klanten spreek je aan door slim om te springen met marketing. Met minimale kosten en een beetje creativiteit creëer je een hefboom om je bestaande winkelpubliek online snel uit te breiden. Denk daarbij aan nieuwsbrieven, klantenverhalen, reviews en vriendenacties. Dankzij social media blijf je continue in contact met je klanten en creëer loyale fans en ambassadeurs die je in contact brengen met een nieuw publiek.

  1. Verlaag je verkoopskosten

Als je al een winkelpunt hebt, dan ken je de kosten die daarmee gepaard gaan. Met je bestaande infrastructuur – of een minimale, extra investering - kan je de stap zetten naar een virtueel winkelpunt. Dat vraagt geen huur, extra personeel, meer voorraden en allerlei andere vaste kosten en risico’s. Je marketinginspanningen kan je herwerken voor het web en op een schaalbare manier hergebruiken voor een grotere klantengroep. Bovendien kan je met meer online verkopen een betere stockrotatie verkrijgen en kan je bij leveranciers betere prijzen bedingen.

  1. Je staat er niet alleen voor

De stap naar een e-shop is door kant-en-klare self service tools zeer laagdrempelig. Toch is het voor vele ondernemers een verademing om te kunnen terugvallen op een partner die hen technisch kunnen verder helpen en die ze kunnen vertrouwen om advies te  geven bij iedere stap in het online proces, van concept tot online marketing strategie en logistiek. Ook de koppeling met je interne ERP systeem is vaak een stuk maatwerk, maar zo essentieel om efficient te kunnen werken. Zo garandeer je het success van je online strategie. Via webdesigner.be vindt je een gemakkelijk een partner bij jouw in de buurt en met de juiste kwalificaties en ervaring.

Nog dit: het belang van e-commerce in onze economie zal blijven stijgen door het grote gemak voor consumenten. Als je vandaag nog geen e-shop hebt dan is vandaag het moment om dat wel te doen. Je concurrenten zitten ook niet stil. Omdat het aantal verkopen voor de meeste shops nog beperkt is, kan je  vandaag - zonder al te veel risico - ervaring opdoen en experimenteren met je virtuele aanwezigheid. Zo ben je klaar als klanten de weg niet meer vinden naar je winkel.

Door Nomeo 30/11/2020
Blijf op de hoogte
Registreer je domeinnaam

Domeinnaam bij nomeo - vanaf 6€/jaar

.
Recente berichten