Misschien is je gloednieuwe website pas klaar, of heb je pas een offerte aangevraagd om een nieuwe website te laten maken.
Eens je website klaar is, krijg je natuurlijk ook graag bezoekers. Liefst heel veel bezoekers. Maar hoe pak je dat aan? Wat zijn de beste methodes om het verkeer naar je website te verbeteren?
In dit artikel geven we je 33 tips om meer bezoekers naar je website te leiden. Tips waarmee je meteen aan de slag kan. Laten we starten.
Meer bezoekers op je website
We hebben de 33 tips verdeeld in verschillende categorieën om het overzichtelijker te maken voor jou. Die categorieën zijn:
- Content marketing
- E-mail marketing
- Content promoten
- Zoekwoordenonderzoek
- Techniek van je website
- Sociale media
- Andere tips
Tijd voor de eerste tips!
Content marketing
Content marketing betekent dat je content maakt die relevant, entertainend en waardevol is voor je publiek. Hoewel het bij content marketing niet rechtstreeks draait rond sales, helpt het wel om (meer) bezoekers naar je website te krijgen. En die bezoekers zijn potentiële klanten.
Word je daar ook enthousiast van? Hieronder vind je alvast enkele ideeën om meer mensen op je website te krijgen.
- Content die vragen beantwoordt
Zit je met een vraag? De kans is groot dat je meteen gaat googelen. Of dat nu 'wat is een dachshund' is of 'hoe verzorg ik een cactus', de zoekmachine heeft op nagenoeg alles een antwoord klaar.
Al is het natuurlijk niet echt de zoekmachine die dat antwoord geeft. Google (en andere zoekmachines) stuurt mensen door naar een website die dat antwoord klaar heeft.
Dat is dus wat je content moet doen: vragen beantwoorden. Maar hoe weet je welke vragen gesteld worden?
De gemakkelijkste manier om die ontdekken, is door ze zelf te googelen. Voer een vraag in die jouw publiek zich stelt en kijk wat de resultaten zijn. Dat proces kan je herhalen om tot een eerste set aan vragen te komen, die jij dan beantwoordt met content op je website.
Een zoekwoordenonderzoek helpt ook om te ontdekken welke vragen mensen zich stellen (en hoe ze die formuleren). Maar daar gaan we verderop in het artikel op in.
- Evergreen content
Content die lang na publicatie relevant blijft, wordt evergreen content genoemd. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een krantenartikel, verouderd evergreen content niet zo snel.
Evergreen content levert daarom langer een instroom van bezoekers op. Die langere levensduur gaat op termijn ook meer links aantrekken, wat op zijn beurt de autoriteit van je content vergroot.
Wat valt er nu zoal onder evergreen content? Veelgestelde vragen (FAQ) zijn daar een goed voorbeeld van. Ook verklarende woordenlijsten en handleidingen zijn effectieve evergreen content.
- Update oude blogs
Als je al even aan content marketing doet, heb je een ruim archief aan blogs. Waarom een oude blog of artikel dan niet even opfrissen? Een oude(re) blog updaten kan zo maar voor hernieuwde interesse zorgen in je content.
Updaten betekent niet altijd volledig herschrijven. Soms is het voldoende om extra beeldmateriaal toe te voegen. Of een paar alinea's tekst, omdat je intussen meer te vertellen hebt over dat onderwerp. Misschien kan je enkele links toevoegen die de content relevanter maken.
Na zo'n opfrissing kan je die content weer delen alsof die nieuw is.
- Publiceer ook lange content
Een vaak gestelde vraag: hoe lang moet een blogpost zijn? Een afdoend antwoord op die vraag bestaat niet. Het ideale aantal woorden is afhankelijk van je onderwerp. Het is weinig zinvol om een artikel uit te breiden met informatie die niet relevant is, alleen maar om een hoger aantal woorden te bereiken.
En toch scoort langere content steeds beter in zoekmachines. Dat komt meestal omdat lange blogposts heel volledige gidsen zijn. Heel veel relevante informatie op één plaats, dus. Je mag gerust eens all out bij het schrijven van nieuwe content. Wist je trouwens dat langere content vaker gedeeld wordt door lezers?
- Schrijf werve(le)nde titels
Het eerste wat mensen zien van je content, is de titel. Op basis daarvan beslissen ze of ze je website wel of niet bezoeken en verder gaan lezen. Een goede titel is kortom van levensbelang.
Je kan een titel beschouwen als een soort advertentie voor je content. Waar kan je zoal op letten? Gebruik alleen woorden die mensen zelf gebruiken. Vakjargon vermijd je best. Belangrijke woorden vooraan de titel plaatsen, helpt dan weer wensen sneller te laten zien wat ze mogen verwachten. Een laatste tip: getallen werken erg overtuigend. En dat brengt ons bij de volgende tip.
- Maak lijstjes
Listicles of artikels met een lijstje zijn een verzameling van allerlei content over een specifiek onderwerp. Nieuwssite Buzzfeed heeft zijn populariteit te danken aan dergelijke artikels.
Lijstjes trekken de aandacht van mensen door het getal in de titel. Meestal zijn ze ook gemakkelijk te lezen, omdat ze heel scanbaar worden opgesteld.
- Hergebruik content
Bestaande content in een nieuw jasje steken om die dan nog eens te kunnen publiceren. Handig, niet? Content hergebruiken betekent dat je gepubliceerde content nieuw leven in blaast en die zo optimaal gebruikt.
Hoe kan je dat nu doen?
Je kan oudere blogposts over eenzelfde onderwerp bundelen in één groot overzichtsartikel. Zo'n overzichtsartikel kan je aanbieden als e-book. Of omtoveren tot een podcast. Geef je wel eens een webinar? Perfect om nadien verschillende video's te lanceren.
E-mail marketing
Er zijn maar weinig dingen die je online kan doen zonder e-mailadres. Statistieken tonen aan dat de helft van de wereldbevolking zal e-mailen in 2023. Dat zijn heel wat mensen die je kan bereiken in een mailbox. Mensen die je, via e-mail, ook naar je website kan sturen.
- Meer verkeer op je website via e-mail
E-mail marketing is een bijzonder effectieve manier om je doelgroep te bereiken en die vervolgens op je website te laten landen. Dit zijn enkele dingen die je kan doen om meer verkeer op je website te krijgen via e-mail:- Zorg ervoor dat mensen zich kunnen abonneren op verschillende plaatsen en pagina's op je website.
- Ga voor spraakmakende titels.
- Voeg een call-to-action (CTA) toe aan je e-mail.
- Plaats share-knoppen in je e-mail voor sociale media.
- Stuur niet té veel e-mails naar je abonnees.
- Maak je e-mails geschikt om op smartphones en andere mobiele apparaten te lezen.
- Deel gratis content in ruil voor een e-mailadres
Wanneer mensen jou iets geven, krijgen ze daar graag iets voor terug. Dat geldt ook wanneer je e-mailadressen wil verzamelen. Het is dus zaak om mensen te belonen wanneer ze zich abonneren op jouw nieuwsbrief.
Hoe pak je dat aan? Je kan mensen bijvoorbeeld een whitepaper aanbieden in ruil voor hun e-mailadres. Maar ook samples, checklists, startersgidsen en zelfs een gratis cursus zijn goede ideeën.
- Stel goede welkomstmails op
Zodra iemand zich inschrijft op je nieuwsbrief, kan je een automatische welkomstmail versturen. Zo'n welkomstmail zit vol leuke opportuniteiten om mensen naar je website te sturen.
Stuur je een bedankje voor hun inschrijving? Goed! Maar je kan heel wat meer met zo'n e-mail aanvangen. Je kan je meest gelezen blogposts delen, bijvoorbeeld. Laat de kans niet liggen om direct een goede indruk na te laten.
Let wel op dat je geen ellelange e-mail stuurt. Vijf à zes links naar je populaire blogs is genoeg, wanneer je daarvoor kiest.
Promoten van content
Na het lezen van onze tips over content marketing ben je meteen in de pen gekropen. Wat nu gedaan? Tijd om je fantastische content onder de aandacht te brengen. We geven je een handvol promo-strategieën mee.
- Schrijf gastblogs
Een gastblog houdt in dat jij een stukje content schrijft voor een andere website. In ruil daarvoor linkt die andere website naar de jouwe.
Zo'n externe link kan voor meer verkeer naar je website zorgen, maar draagt ook bij aan je naamsbekendheid en je autoriteit.
Het is wel belangrijk om te gastbloggen op websites die relevant zijn. Kies weloverwogen met welke website(s) je die samenwerking wil aangaan, zodat je het goede doelpubliek bereikt.
- Nodig anderen uit voor een gastblog
Waarom niet eens een gastblogger uitnodigen voor jouw website? Je kan andere contentmakers vragen om een origineel artikel te schrijven voor jouw website in ruil voor een link. Schrijf je zelf gastblogs? Dan kan je aan contentuitwisseling doen. Jij deelt een blog met een bepaalde website, waarna die website hetzelfde doet.
Gastbloggers uitnodigen helpt je extra content op je website te krijgen. Maar een gastblogger gaat waarschijnlijk zelf het artikel promoten, wat meer verkeer naar jouw website oplevert. Een verhaal waarin iedereen wint.
- Forums
Een forum lijkt zo oud als het internet zelf. Dat lijkt een forum misschien ouderwets te maken, maar dat is eigenlijk niet zo.
Forums hebben vaak een erg geëngageerd publiek. Bestaat er een forum dat past in jouw branche, dan is dat een ideaal kanaal om je content onder de aandacht te brengen. Al zijn er wel enkele zaken waarop je moet letten:- Het lijkt vanzelfsprekend, maar kies een professionele gebruikersnaam en voorzie je profiel van de nodige, correcte gegevens.
- Wees zelf een betrokken gebruiker van een forum. Het heeft geen zin om links naar je website te spammen zonder context of meerwaarde.
- Bied alleen content aan van goede kwaliteit. Doe je dat niet, dan gaan andere gebruikers snel stoppen met aandacht schenken aan jouw reacties en links.
Zoekwoordenonderzoek
Een zoekwoordenonderzoek of keyword research is een onderzoek naar welke informatie je doelpubliek zoekt via zoekmachines en hoe ze dat formuleren. Door die zoekwoorden vervolgens te gebruiken in je content, verschijn je hoger in de zoekresultaten van Google. Dat zorgt dan weer voor meer verkeer naar je website.
Hoe start je met zo'n zoekwoordenonderzoek?
- Zoekwoorden en zoekvolume
Een zoekwoordenonderzoek helpt je te ontdekken wat je doelpubliek zoekt en hoe ze die zoekopdrachten formuleren. Al gaat het over meer dan gewoon een woordenlijstje. Keyword research toont ook aan hoe hoog het zoekvolume voor een bepaalde term is (hoeveel mensen zoeken maandelijks op een bepaalde term?) en hoe moeilijk het is om een goede positie te versieren in de zoekresultaten.
Er bestaan tal van tools om zoekwoorden, zoekvolumes en de moeilijkheidsgraad ervan te ontdekken. Dit is alvast een kleine greep uit die tools:- SEMrush (betalend)
- Ahrefs Keyword Explorer (betalend)
- UberSuggest (gratis)
- Google Keyword Planner (gratis)
De zoekwoorden en vragen die je via die tools ontdekt kan je verwerken in (nieuwe) content, om meer mensen te bereiken via zoekmachines.
- Longtail zoekwoorden
Meestal start een zoekwoordenonderzoek bij één of twee termen, zoals 'webdesigner' of 'webdesign wordpress'. Mensen beperken zich natuurlijk niet altijd tot zoekopdrachten van een of twee woorden.
Zoekopdrachten die langer zijn dan drie woorden, worden ook long tail keywords genoemd. Denk bijvoorbeeld aan 'webdesigner wordpress freelance antwerpen'. Zo'n langere zoekopdracht heeft doorgaans een lager zoekvolume omdat ze zo specifiek is, maar biedt wel opportuniteiten.
Een eerste voordeel van long tail keywords, is dat de kans op conversie groter wordt naarmate een zoekopdracht langer en specifieker wordt. Daarnaast heb je meestal ook minder concurrentie op zulke zoekopdrachten, wat betekent dat je gemakkelijker hoog kan scoren in Google.
- Concurreer niet met jezelf
Het gebeurt wel eens dat je twee of meer pagina's hebt op je website, die rond dezelfde term(en) draaien. Die pagina's zijn dan eigenlijk met elkaar aan het concurreren voor een goede plaats in de zoekmachines.
Voor Google is zoiets verwarrend. Wat je dan weer een plaats kan kosten in de zoekresultaten. En dat helpt niet om extra bezoekers binnen te rijven via zoekmachines.
Probeer dus te vermijden dat pagina's op je website met elkaar concurreren. Heb je verschillende pagina's die hetzelfde kernthema hebben? Dan voeg je die best samen voor een optimaal resultaat.
- Relatief goed scorende pagina's verbeteren
Pagina's die het goed doen verbeteren? Klinkt niet logisch. Nochtans schuilen er quick wins in die verbetering.
Een pagina die bijvoorbeeld onderaan pagina één in de zoekresultaten van een zoekmachine staat, heeft misschien maar een kleine aanpassing nodig om enkele plaatsen te winnen. Door enkele kleine ingrepen, haal je plots veel meer bezoekers binnen op je website. Je kan onder andere:- Een zoekwoordenonderzoek doen voor die pagina, om de zoektermen in je content te verbeteren.
- Extra content toevoegen, om de pagina vollediger te maken.
- Interne links naar die pagina toevoegen op andere pagina's.
Verbeter de techniek van je website
Technische verbeteringen aan je website kunnen, verrassend genoeg, ook bijdragen aan een groter bezoekersaantal. Met een aantal kleine ingrepen maak je het gemakkelijker voor zoekmachines om je website te vinden en rangschikken. Die ingrepen lichten we hieronder kort toe.
- Interne links
Een interne link is een verwijzing van een pagina op jouw website naar een andere pagina op jouw website. Ze komen van nature voor in bijvoorbeeld je navigatiemenu en footer van je website.
Interne links helpen ook om meer autoriteit aan bepaalde pagina's te geven. De redenering voor zoekmachines daarbij is: hoe vaker je verwijst naar een specifieke pagina, hoe belangrijker die is op je website. Een handige manier dus om bepaalde pagina's beter te laten scoren in Google.
- Repareer kapotte links
Af en toe verwijder je een pagina op je website of maak je een foutje in een URL. Gevolg: zoekmachines komen op een 'dode' link terecht en houden vanaf dat punt op met je website verder af te speuren. Dat kan er op zijn beurt voor zorgen dat je niet wordt opgenomen in de zoekresultaten.
Zo'n dode link heeft de statuscode 404. Het is een goed idee om een specifieke 404-pagina te maken voor je website. Landen mensen of zoekmachines op een pagina die niet meer bestaat, dan kan je hen op zo'n 404-pagina wel nog verder helpen naar de rest van je website.
Nog belangrijker is natuurlijk om die fouten te voorkomen. Controleer dus regelmatig of je geen kapotte links op je website hebt staan, om geen bezoekers mis te lopen.
- Mobielvriendelijke website
Ontzettend veel mensen surfen mobiel. Google heeft daarom al beslist om na te kijken of je website geschikt is voor smartphones. Is dat niet het geval, dan word je daar eigenlijk voor gestraft in de ranking.
Die straf voorkom je liever. Je zorgt er dus best voor dat je website gebruiksvriendelijk is op mobiele toestellen. Ook al omdat je alle mobiele gebruikers een net zo leuke surfervaring op je website wil bezorgen dan desktopgebruikers.
- Snelle laadtijd
Snelheid is belangrijk. Net zoals de mobielvriendelijkheid van je website, is de laadsnelheid van belang voor je positie in de zoekresultaten.
Voor je bezoekers is die snelheid ook erg belangrijk. Wat doe jij wanneer een website een eeuwigheid nodig lijkt te hebben om te laden? Waarschijnlijk verlaat je die meteen. Zo'n eeuwigheid is trouwens best kort. De helft van mobiele internetgebruikers verlaat een website wanneer die na drie seconden nog niet geladen is.
Je laadtijd verbeteren kan onder andere door het comprimeren van afbeeldingen en het kiezen van goede webhosting. Wil je graag weten hoe snel je website is? Dan is Google Page Speed een handige tool.
Sociale media
Sociale media zijn uitstekend om je content te delen met je doelgroep, naambekendheid op te bouwen en een gemeenschap te creëren rond jouw merk. En dus ook om meer bezoekers op je website te krijgen.
- Promoot je content op sociale media
Ben je nog niet actief op sociale media? Dan ga je toch beter overwegen een aantal accounts te lanceren. Via Facebook, Twitter, LinkedIn en tal van andere kanalen kan je relatief eenvoudig en snel veel (nieuwe) mensen bereiken met jouw content.
Welk platform je best kiest, is voor een groot stuk afhankelijk van wie je wil bereiken. Al speelt ook de content die je wil delen een rol.
- Voeg share-knoppen toe aan je website
Leuk toch, wanneer iemand anders je laatste blog deelt via sociale media? Alleen mag je niet verwachten van mensen dat ze alle werk voor jou gaan doen.
Met share-knoppen voor sociale media kan je hen aanmoedigen en helpen sneller jouw content te delen. Wordt een van je posts gedeeld, dan bereik je weer meer nieuwe mensen, die op hun beurt naar jouw website afzakken.
- Facebook voor meer bezoekers
Facebook heeft meer dan twee miljard actieve gebruikers per maand. Dat zijn er wel wat. Regelmatig een update op je Facebookprofiel posten, kan voor veel extra verkeer naar je website zorgen.
Maak je posts weliswaar niet te lang. Kies een veelzeggende afbeelding, in plaats van een lang stuk tekst. Heeft je boodschap toch meer woorden nodig, dan kan je voor een filmpje gaan. Videocontent levert vaak meer interactie op tussen jou en je volgers.
- Twitter voor meer bezoekers
Twitter is nog zo'n socialmediareus. Al heeft die wel andere spelregels dan Facebook. De levensduur van een tweet is een heel pak korter dan die van een Facebookpost. Een element waarmee je best rekening houdt.
Een tweet moet extra hard opvallen. Dat kan je doen door bijvoorbeeld een citaat te gebruiken of cijfers te tonen. Een afbeelding toevoegen aan elke tweet, zorgt eveneens voor meer aandacht. En dan zijn er natuurlijk ook de hashtags, die je kan inzetten. Onderzoek hoe vakgenoten en concurrenten met hashtags omgaan om snel te ontdekken welke voor jou interessant kunnen zijn.
- Instagram voor meer bezoekers
Instagram heeft wat recenter zijn intrede gemaakt in socialmedialandschap, maar groeit ontzettend snel. Hoe kan jij Instagram gebruiken voor meer bezoekers op je website?
Het lijkt vanzelfsprekend, maar het belangrijkste is dat je altijd kwalitatief goede beelden gebruikt op Instagram. Probeer ook volgens een vaste frequentie updates te posten voor een optimaal bereik. Net zoals bij Twitter, kunnen relevante hashtags ook op Instagram je bereik vergroten.
- LinkedIn voor meer bezoekers
LinkedIn is bij uitstek dé plaats waar je contact kan leggen met mensen uit dezelfde sector. Het netwerk is bijzonder geschikt om meer B2B-verkeer naar je website te sturen.
Leg een goede basis door je persoonlijke en/of bedrijfsprofiel zo volledig en correct mogelijk in te vullen. Een leuk voordeel van LinkedIn zijn de groepen, waarbij je je kan aansluiten en content kan delen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram, heeft LinkedIn minder nieuwe posts nodig. Probeer wel een regelmatig te creëren in hoe vaak je wekelijks of maandelijks iets deelt.
- YouTube voor meer bezoekers
Opmerkelijk weetje: YouTube is de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Alleen Google krijgt dagelijks meer bezoekers. YouTube-video's kunnen je dus heel wat nieuwe bezoekers opleveren.
Dit zijn enkele tips om mensen je website te laten bezoeken, na het bekijken van een filmpje:- Voeg altijd een link toe naar je website in de omschrijving.
- Verwerk een call-to-action in je video.
- Geef mensen een goede reden om je website te bezoeken. Bied hen bijvoorbeeld exclusieve content aan, zoals een whitepaper of e-book.
- Vul tot slot ook je profiel volledig in, zodat mensen vanuit je profiel kunnen doorklikken naar je website.Vul tot slot ook je profiel volledig in, zodat mensen vanuit je profiel kunnen doorklikken naar je website.
- Adverteren op sociale media
Naast regelmatige updates, kan je ook content adverteren op Facebook, Twitter, Instagram en andere sociale netwerken. Richt je met die advertenties op de perfecte doelgroep voor jouw website, om je bereik te vergroten.
Andere tips
Niet elke strategie om meer bezoekers naar je website te lokken, past in een afgelijnde categorie. Hieronder hebben we nog drie tips voor je klaar die je kunnen helpen bezoekersaantallen naar nieuwe hoogtes te sturen.
- Betaald verkeer naar je website
De bekendste manier van betaald verkeer naar je website, zijn wellicht de advertenties die je vaak ziet in Google. Zo'n zoekadvertentie kan jij ook plaatsen om meer mogelijke bezoekers aan te spreken. Maar je kan ook op andere websites adverteren, om extra exposure te creëren.
Adverteer je op andere websites, ga dan vooraf wel goed na of je wel het juiste publiek bereikt op die externe website. Het zou zonde zijn om bezoekers aan te trekken die al snel niet meer geïnteresseerd zijn in jouw content.
- Advertorials
Een advertorial, klinkt mooi. Je kan een advertorial een beetje vergelijken met een gastblog. Waar je bij een gastblog vaak niet (te) commercieel mag uitpakken met je content, kan dat met een advertorial soms wel. Handig om bijvoorbeeld een gloednieuw product meer in de kijker te zetten en tegelijk kennis te delen.
- Podcasts
Misschien luister je wekelijks naar een nieuwe aflevering van een podcast die gaat over jouw branche. Waarom dan niet zelf deelnemen? Jij hebt óók iets te vertellen.
Durf jezelf gerust te pitchen bij podcastmakers. Geef een duidelijk beeld van wat jij hen te bieden hebt. De kans dat je een zitje krijgt in een van de volgende afleveringen is groter dan je denkt.
Bestaat er nog geen podcast die handelt over jouw niche? Dat is meteen een goede opportuniteit om zelf een podcast te lanceren. Voor je het weet, bereik je honderden luisteraars. Luisteraars die ook nieuwe bezoekers van je website of blog worden
Conclusie
Hoe graag je dat ook wil, mensen komen niet zomaar op je website terecht. Pas je enkele van onze tips toe, dan ga je snel merken dat die inspanningen je ook extra bezoekers opleveren.
Wist je dat heel veel webdesigners je daar vandaag ook in kunnen bijstaan? Of je nu de techniek en snelheid van je website wil verbeteren, of blogposts wil schrijven en optimaliseren voor zoekmachines, een professional kan je met raad en daad bijstaan om het succes van je website te maximaliseren.