Wat kost een website?

$article->title

Kort door de bocht: een website laten maken kost €500 tot €7.500. Een bedrag dat nog verder kan oplopen, wanneer een website extra opties bevat, zoals een webshop, backoffice, integratie van sociale media of een blog.

Geen twee websites zijn dezelfde. En ook de aanpak en service(s) van webdesigners of web agency's zijn moeilijk te vergelijken. De vraag hoeveel een website kost, is eigenlijk niet specifiek genoeg. Hoe kan je dan wel een concreter beeld krijgen van de mogelijke kostprijs?

Een freelancer of groot webbureau?

 Een duidelijk antwoord hebben we nog niet. Veel zal afhangen van wie je aanspreekt voor het bouwen van je website.

  • Spreek je een klein webdesignbureau of ervaren freelancer aan, dan mag je een kostprijs verwachten tussen €1.500 en €5.000 voor een professionele website.
  • Aan een groter web agency zal je vaak €2.500 tot €7.500 kwijt zijn. Je profiteert dan wel van meer ervaring en expertise om je goed te laten adviseren. Bovendien ben je vaak verzekerd van een betere ondersteuning en continuïteit op langere termijn.
  • Wil je een grote, complexe website laten maken met veel content, uitgebreide functies om informatie op te vragen en in te voeren, en/of een webshop, dan kan de kostprijs al snel oplopen tot tienduizenden euro's.

Kan het dan niet goedkoper? Toch wel. Als je genoegen neemt met een website die gebouwd wordt op basis van een aangekocht template en je zelf de handen uit de mouwen wil steken, dan kom je met €500 tot €1000 ook erg ver. Of je bouwt de website helemaal zelf.

Laten maken of zelf bouwen?

Is het dan niet interessanter om zelf een website te bouwen? Er bestaan heel wat oplossingen om zelf, zonder dat je technische kennis nodig hebt, een mooie website in elkaar te boksen. Dat kan met een budget van enkele tientallen euro's per maand.

Dat is een groot verschil met de bedragen die we hierboven noemden. Hoewel het verleidelijk is om zelf aan de slag te gaan met je website, helpt een professionele designer je niet alleen bij het plaatsen van tekst en beelden op een webpagina. Webdesigners of agency's beschikken over de nodige kennis om van jouw website een groot succes te maken. Daardoor verdien je je investering ook snel terug.

Welke meerwaarde biedt een professional concreet? Een webdesigner:

  • Vertaalt je merkwaarden naar een passende, grafische look en consequente tone of voice.
  • Zorgt ook voor duidelijk leesbare teksten die nieuwe bezoekers werven en klanten overtuigen.
  • Bouwt een website die mooi oogt op een laptop en computer, maar ook tiptop in orde is voor smartphones én perfect werkt in elke browser.
  • Helpt je met een duidelijk plan om doelstellingen zoals extra sales leads of nieuwe klanten in je webwinkel te bereiken.
  • Optimaliseert je website van kop tot teen voor zoekmachines, zodat je altijd goed vindbaar bent.
  • Maakt een website volgens regels van de kunst, gebouwd op technologie die klaar is voor de toekomst.
  • Bekijkt je digitale communicatie met een frisse blik en spot opportuniteiten om daarmee (snel) winst te boeken.

Hoe beter het design van een website is, hoe groter het effect van elke marketingactie. Je kan - over de levensduur van je website heen – honderden, zelfs duizenden nieuwe mensen, klanten en partners bereiken. En dat allemaal dankzij het professionele design.

Zijn er andere kosten?

Een website laten maken is één ding. Er zijn nog verschillende andere, terugkerende kosten waarmee je rekening moet houden wanneer je in zee gaat met een webdesigner:

  • Je website heeft een adres nodig. Een domeinnaam kost doorgaans tussen €10 en €50 per jaar. De kostprijs is afhankelijk van de extensie die je kiest en de diensten die een webdesigner er bijlevert.
  • Daarnaast heeft je website ook ruimte op het web nodig. Bijna alle webdesigners bieden webhosting aan. Afhankelijk van de grootte van je website, het aantal maandelijkse bezoekers en de gebruikte technologie kan de kostprijs van webruimte variëren van €10 tot €250 per maand.
  • Via een onderhoudscontract zorgt een webdesigner of webbureau ervoor dat de onderliggende technologie en het contentmanagementsysteem up-to-date blijven. Daarvoor mag je ongeveer €50 tot €100 per maand rekenen.
  • Je wil natuurlijk ook bezoekers op je website. Die kan je bereiken door zowel online als offline advertenties, maar ook door het optimaliseren van content voor zoekmachines. Het budget daarvoor hangt sterk af van de industrie waarin in je actief bent en het aantal mensen dat je wil bereiken met een campagne.

Hoe bereid je je voor op een prijsaanvraag?

Sta je op het punt verschillende offertes voor een website aan te vragen, dan kom je niet graag voor verrassingen te staan. Over de volgende zaken kan je alvast nadenken.

Hoeveel pagina's heeft je website nodig?

Maak vooraf een lijstje van welke informatie je op je website wil delen. Over het algemeen komen deze pagina's altijd terug op een bedrijfswebsite:

  • Een homepagina
  • Product- en/of dienstenpagina's
  • Een contactpagina
  • Een blog en nieuwspagina

Welke functies heeft je website nodig?

Wil je graag een zoekfunctie toevoegen aan je website? Whitepapers of andere downloads aanbieden? Of een klantenportaal voor geregistreerde bezoekers hebben? Ook je webshop en de mogelijkheid tot online betalen horen bij die functies.

Wie gaat de tekst voor je website schrijven?

Wil zelf aan het bloggen voor je website? Of laat je dat liever over aan een professional? Daarbij mag je niet vergeten dat schrijven voor het web een ambacht op zich is. Je moet rekening houden met de lengte en leesbaarheid ervan, maar ook met hoe zoekmachines tekst lezen en opslaan.

Heb je foto's om je website aan te kleden?

Afbeeldingen, illustraties en foto's geven je website een sfeer mee. Heb je zelf al een reeks foto's? Dat verlaagt de kost van je nieuwe website een beetje.

Wat is de deadline voor je website?

Een krappe deadline kan de prijs beïnvloeden. Is de tijdsdruk lager? Dan kan ook de prijs voor je project lager liggen.

Hoe ga je je website promoten?

Eens je website klaar is, wil je natuurlijk ook bezoekers naar je nieuwe webstek lokken. Dat kan met marketingcampagnes. Laat je die inplannen door een webdesigner of agency, dan kan de kostprijs toenemen.

Ga je de website zelf up-to-date houden?

Ben je van plan zelf teksten toe te voegen en aan te passen? Dan is er een contentmanagementsysteem nodig, wat op zijn beurt voor een hogere kostprijs zorgt. De onderhoudskosten kunnen dan weer lager liggen, wanneer je je website zelf up-to-date houdt.

Welke doelgroep wil je bereiken?

Een mobielvriendelijke website is belangrijk, maar maakt het bouwen van een website ook duurder. Bestaat je doelgroep uit professionele gebruikers die je website uitsluitend op desktop gebruiken? Dan hoef je niet per se ook een mobiele versie te hebben. Ontvang je veel consumenten op je website, dan is een mobielvriendelijke website wel erg belangrijk.

Een antwoord op die vragen zorgt ervoor dat je optimaal voorbereid bent om prijsaanvragen te versturen voor je nieuwe website.

 

In 't kort

Een website laten maken, wat kost dat?

  • Een vast bedrag is onmogelijk te bepalen. Veel hangt af van de website die jij voor ogen hebt.
  • Wie spreek je aan om je website te bouwen? Een groot web agency heeft meer ervaring en biedt betere ondersteuning, maar is doorgaans ook duurder.
  • Wil je zelf aan de slag of laat je het werk over aan een webdesigner? Houd rekening met de meerwaarde van een professional. Hoe beter je website, hoe groter het succes en dus hoe sneller je die investering terugverdient.
  • Een website is meer dan alleen het ontwerp. Er komen ook kosten bij voor je domeinnaam, webruimte en andere zaken.
  • Ben je toe aan een prijsaanvraag? Dan doe je er goed aan na te denken over hoe je website eruit moet zien en welke extra functies die moet hebben. Dankzij ons vragenlijstje voorkom je voor verrassingen te staan.
Door Nomeo 14/05/2020
Blijf op de hoogte
Registreer je domeinnaam

Domeinnaam bij nomeo - vanaf 6€/jaar

.
Recente berichten
Eblog berichten