Wat heb je allemaal nodig voor een eigen website?

$article->title

Heb je besloten een website te maken of laten maken? Puik! Alleen: wat heb je eigenlijk allemaal nodig om te kunnen beginnen?

Er zijn drie basisingrediënten voor een website:

  • Een domeinnaam
  • Webhosting
  • Een website

Hieronder leggen we je haarfijn uit wat die drie benodigdheden voor je website betekenen en waarom ze onmisbaar zijn.

De voorbereiding van je website

Het kan een grote sprong in het onbekende zijn, je eigen website lanceren. Al kan je dat onbekende een beetje bekender maken door goed na te denken over wat je wil bereiken.

Waarom wil je een (nieuwe) website? Wie wil je precies bereiken? Wat zijn je doelstellingen? En hoe ziet jouw ideale website eruit?

Een goede voorbereiding voorkomt dat je teleurgesteld bent over het eindresultaat. We geven je een leidraad mee om je idee, wensen en doelen van je website concreter vorm te geven.

Waar gaat je website over?

Een website is je online uithangbord en moet tot in de puntjes belichamen waar jij of je onderneming voor staat. Een genuanceerd beeld van je activiteiten en hoe je je onderscheidt van concurrenten zijn hét vertrekpunt van je website.

Wie wil je bereiken?

Wie is jouw ideale bezoeker en klant? Wat verwacht je van een bezoeker zodra die op je website belanden? Pas wanneer je die vragen hebt beantwoord, kan je een website lanceren die zowel jouw verwachtingen als die van je bezoekers inlost.

Hoe ziet je perfecte website eruit?

Verzamel voorbeelden van websites die je mooi vindt (design) en waarop je graag content leest. Een kort onderzoek naar de websites van collega's en concurrenten kan ook geen kwaad. Wat doen zij goed volgens jou? Wat wil jij anders (en beter) doen?

Wat wil je op je website zetten? 

Hoewel de inhoud van je website nog niet 100 procent vast hoeft te staan, kan je er wel al over nadenken. Hoeveel pagina's denk je nodig te hebben? Wil je graag extra functies, zoals een nieuwsbrief of kalender? Wil je graag bezoekersstatistieken bijhouden? Ga je zelf bloggen of laat je dat aan iemand anders over? Een zo volledig mogelijk overzicht van die benodigdheden zorgt voor een bevredigender resultaat aan het einde van de rit.

Leg je domeinnaam vast

De gemakkelijkste manier om uit te leggen wat je nodig hebt voor een website, is door die te vergelijken met een huis. Net zoals een huis, heeft een website ook bouwgrond en een inrichting nodig. Daarover vertellen we verderop in het artikel meer.

Een website heeft ook zijn eigen adres. Dat adres krijg je door een domeinnaam te registreren. Die kan je, in tegenstelling tot dat van een huis, helemaal zelf kiezen. Zowel de naam (het stukje vóór de punt), als de extensie (na de punt) vul je zelf in.

Spelregels van domeinnamen

Er zijn wel een aantal spelregels verbonden aan de registratie van een domeinnaam. Zo moet je webadres uniek zijn. Was iemand anders je voor? Dan moet je helaas op zoek naar een alternatief. Dat kan door bijvoorbeeld een andere domeinnaamextensie te kiezen, of je naam een beetje aan te passen.

Daarnaast moet je domeinnaam minstens twee tekens lang zijn, mag die niet langer dan 63 tekens zijn en kan je niet alle tekens gebruiken. Letters en cijfers kan je wel gebruiken, net zoals een liggend streepje. In sommige domeinnaamextensies zijn ook letters met accenten mogelijk, maar het gebruik daarvan wordt over het algemeen afgeraden, omdat ze minder gebruiksvriendelijk zijn.

En de extensie? Je hebt de keuze uit meer dan 1.200 verschillende domeinnaamextensies. Die kunnen gericht zijn op landen, regio's of branches.

Kortom: je bent bijzonder vrij in het registreren van je domeinnaam. Toch zijn er een aantal best practices waarmee je rekening houdt, om het succes van je website te maximaliseren.

  • Over het algemeen geldt: hoe korter je domeinnaam, hoe beter. Probeer de lengte van je domeinnaam te beperken tot 12 karakters. Hoe kan je een domeinnaam voldoende kort houden? Woorden als 'de', 'the' of 'bvba' kan je alvast schrappen, omdat ze weinig waarde toevoegen.
  • Een cijfer of streepje is toegestaan in domeinnamen, maar aangeraden is het niet. Ze maken je domeinnaam lastiger om te onthouden, uit te spreken en te typen. Natuurlijk kan een streepje of cijfer integraal deel uitmaken van je bedrijfsnaam. En dan gebruik je dat gewoon ook in je domeinnaam.
  • Let erop dat je domeinnaam duidelijk is. Een logische opbouw helpt daar alvast bij (bijvoorbeeld: veganrecepten.be in plaats van receptenvegan.be). Opeenvolgende letters kunnen ook soms ook voor verwarring zorgen (zoals 'll') bij mensen. Kan je zo'n opeenvolging voorkomen met een alternatief? Dan kan je beter dat registreren.
  • De extensie van je domeinnaam is ook belangrijk. Stem de keuze daarvan af op je doelpubliek en regio waarin je actief bent. Mik je op België? Dan is .be een logische keuze. Mag het wat internationaler, dan zijn .eu of .com goede keuzes. Liefst een superorigineel webadres? Misschien zijn extensies als .shop of .agency dan wel iets voor jou.

 

De radiotest

De radiotest is een goede manier om te testen of je domeinnaam duidelijk is voor mensen die je (nog) niet kennen. Bij die test moet je je voorstellen je domeinnaam wordt voorgelezen op de radio. Schrijft iedereen je domeinnaam correct nadat ze die gehoord hebben? Vergeten ze een streepje? Of klinkt het vervelend om de naam uit te spreken met vermelding van die streepjes? Dergelijke fouten of struikelpunten kunnen erop wijzen dat je misschien nog even verder moet denken over de perfecte domeinnaamnaam voor je website.

 

Webhosting

Je website bestaat uit tekst, foto's, code en allerhande functies. Die bestanden moeten ergens opgeslagen worden. Daarvoor heb je webhosting nodig.

Met webhosting claim je een stukje opslagruimte op het web, waar je je domeinnaam aan kan koppelen. Op die manier wordt je website bereikbaar via het unieke adres dat je zelf gekozen hebt.

Hoe kies je nu een goede partner voor webhosting? Hosting providers hebben elk hun eigen pakketten, specificaties, extra's en prijzen. Goedkoop betekent niet altijd dat je een goede deal hebt afgesloten. Gelukkig zijn er wel een aantal algemene zaken waarmee je rekening kan houden in de zoektocht naar een hostingpartner.

  • Hoeveel webruimte krijg je?
  • Kan je databases gebruiken? En hoe groot zijn die?
  • Wordt het maandelijkse dataverkeer beperkt? Zo ja, wat is de limiet?
  • Welke uptime-garanties biedt de hostingprovider?
  • Hoe zorgt de hostingprovider voor een veilige online omgeving?
  • Waar staan de servers waarop je website gehost? Hoe korter bij ze staan, hoe sneller je website is.
  • Is het bedrijf gemakkelijk te bereiken via e-mail, (gratis) telefoon en/of live chat?
  • Krijg je extra's zoals een mailbox, SSL-certificaat of domeinnaam?

Op basis van bovenstaande vragen kan je een hostingpartner kiezen die geschikt is voor jouw project.

Een eigen e-mailadres

Heb je een eigen domeinnaam geregistreerd, dan kan je ook zelf een e-mailadres (of meerdere) maken die eindigen op je domeinnaam.

Een eigen e-mailadres heeft verschillende voordelen. Het belangrijkste voordeel is dat je een veel professionelere indruk nalaat op klanten, partners en prospecten. Een e-mail van tom@vegankitchen.be geeft mensen een veel beter gevoel dan een bericht van tom-vegan123@gmail.com.

Naast een e-mailadres, heb je ook een mailbox nodig. Die kan je zien als de postbus van je nieuwe huis. Koppel je je eigen e-mailadres aan die postbus, dan komen alle e-mails daarin terecht.

Welk type website wil je bouwen?

Na een domeinnaam, webhosting en e-mailadres, zijn we bij de eigenlijke website beland.

Om goed te kunnen inschatten wat je precies nodig hebt voor je website, is het goed om op voorhand te weten welk type website je graag wil (laten) maken. Je kan over het algemeen drie types onderscheiden:

  • Een statische website
  • Een dynamische website
  • Een contentmanagementsysteem

Een statische website

Een statische website betekent dat de inrichting ervan eigenlijk min of meer vaststaat. Je website bestaat meestal uit een klein aantal pagina's die focussen op praktische informatie zoals openingsuren, een adres en telefoonnummer en belangrijke informatie over je onderneming.

Wijzigt je telefoonnummer, dan kan je dat natuurlijk ook aanpassen op je website, maar over het algemeen verandert er weinig aan hoe je website eruitziet.

Een dynamische website

Bij een dynamische website is dat helemaal anders. Je voegt regelmatig nieuwe blogs of infographics toe, ontwikkelt nieuwe functies, of stuurt het design van je navigatiemenu een beetje bij; er is kortom voortdurend iets nieuws te beleven op je website.

Ook webshops horen onder dynamische websites. Verkoop je bijvoorbeeld kledij op het web, dan wil je dat bezoekers kunnen filteren op model, merk, kleur, maat en meer. Na die verfijning krijgt een bezoeker vervolgens de perfecte resultaten te zien.

De dynamische samenstelling van die zoekresultaten is mogelijk dankzij databases. Zodra een bezoeker een aantal filters toepast, wordt de juiste informatie on the fly opgehaald uit een database. Ga je voor een dynamische website, dan is een database (of verschillende) onmisbaar.

Een contentmanagementsysteem

Een contentmanagementsysteem (CMS) is een kant-en-klaar systeem waarmee je een dynamische website kan beheren. De structuur van je website staat volledig klaar, maar de invulling ervan ligt volledig in jouw handen.

Handig aan een CMS is dat je meteen ziet hoe je wijzigingen eruitzien op je website. Veel aanpassingen gebeuren via klik- en sleepbewegingen, die je gemakkelijk kan nakijken in een webbrowser.

Het meest gebruikte contentmanagementsysteem is WordPress, maar er bestaan ook alternatieven zoals Drupal en Magento. De keuze voor het geschikte CMS is grotendeels afhankelijk van jouw noden, maar kan ook afhangen van de webdesigner waarmee je samenwerkt. Elke designer of web agency heeft zijn voorkeur en specialisatie.

Samenwerken met een webdesigner

Dat brengt ons naadloos bij het laatste puntje: de persoon of onderneming die je website gaat maken. Je kan natuurlijk zelf aan de slag met het bouwen van je website. Dankzij contentmanagementsystemen en andere hulpmiddeltjes, is de drempel om dat te doen ook een heel stuk lager geworden.

Toch biedt een samenwerking een professionele designer of gespecialiseerd webbureau nog een heel pak voordelen. Je krijgt niet alleen een top notch gebouwde website, maar je kan ook rekenen op extra advies over hoe je meer klanten op je website krijgt, of de hulp van een professional inschakelen om enkele blogposts toe te voegen aan je gloednieuwe website.

Wil je graag weten hoe een webdesigner jou kan helpen? Of hoeveel het kost om je website te laten maken? Vraag gratis drie offertes aan, gemaakt op basis van jouw wensen. Ze komen rechtstreeks jouw mailbox in!

Door Nomeo 14/05/2020
Blijf op de hoogte
Registreer je domeinnaam

Domeinnaam bij nomeo - vanaf 6€/jaar

.
Recente berichten
Eblog berichten