Hoe kies je een goede webdesigner?

$article->title

Webdesigners komen in alle maten en gewichten, van een kleine freelancer tot enorme bureaus die honderden werknemers herbergen. Wil jij een nieuwe website laten maken, dan is het belangrijk om de juiste partner te vinden. Al kan dat een behoorlijk karwei zijn.

Een snelle zoekopdracht in Google levert je al gauw tientallen webdesigners op. Ben je niet helemaal thuis in wat allemaal nodig is voor een website, dan lijken die webdesigners ook grotendeels hetzelfde te doen. Hoe kies je nu de goede webdesigner voor jouw onderneming?

Wat zijn jouw behoeften?

Vooraleer je de zoektocht naar een goede webdesigner start, is het goed je eigen behoeften te omschrijven. Wat voor een website heb je nodig? Wil je online verkopen, dan is een webshop natuurlijk onmisbaar. Bestaat je doelgroep voornamelijk uit mobiele gebruikers, dan is een webapplicatie een goede oplossing. Weten wat je nodig hebt, maakt de zoektocht naar een goede webdesigner een heel pak gemakkelijker.

Maak een shortlist

Heb je een lijstje van je behoeften klaar, dan kan de zoektocht beginnen. Via Google (of andere zoekmachines) kan je verschillende zoekopdrachten uitvoeren, gebaseerd op je wensenlijstje.

Is een webshop belangrijk, dan kan je bijvoorbeeld 'webshop laten maken' googelen. Beperk je speurtocht weliswaar niet tot die ene zoekopdracht. Andere mogelijkheden zijn 'webdesignbureau Brussel' of 'WordPress website laten maken'. Voor elk van die zoekopdrachten kan je vervolgens de eerste twintig à dertig resultaten in Google bekijken.

Dat levert een behoorlijk lange lijst van mogelijke partners op. Om die een eerste keer in te korten, mag je gerust op je buikgevoel afgaan. Je kan een extra selectie maken op basis van de locatie. Een webdesigner die korter bij huis te vinden is, kan je ook sneller ontmoeten.

Durf via Twitter, LinkedIn of andere sociale media te vragen of mensen jou een goede webdesigner of web agency kunnen aanraden. Die kan je toevoegen aan je eerste lijstje.

Kijk de website, portfolio en reviews na

Nadat je je lijstje een eerste keer hebt ingekort op basis van een eerste indruk, is het tijd voor een grondigere selectie. Dat is de beste manier om een goed beeld te krijgen van wat je mag verwachten van een webdesigner.

De website van een webbureau of ontwerper is tegelijkertijd ook een visitekaartje. Welk gevoel geeft de website? Is die te druk? Straalt die vertrouwen uit? Vind je gemakkelijk je weg? Hoe gaan ze om met typografie? En wat vind je van de tekst op hun website?

Verder kan je ook het portfolio van webdesigners bekijken. Daar vind je een concreet bewijs terug van de projecten die al werden afgerond. Ten slotte kan je ook reviews even nalezen. Zo weet je snel of mensen tevreden waren over een samenwerking en welke verbeterpunten (vaak) worden aangehaald.

De website, het portfolio en reviews van klanten helpen je een realistische verwachting te creëren van hoe een webdesigner je kan helpen. En of dat past bij jouw project.

Welke diensten biedt een webdesigner aan?

Een website maken vergt verschillende vaardigheden. Er zijn designers, programmeurs, copywriters, online marketeers en meer nodig, om je website 100 procent klaar op te leveren. Niet elke webdesigner of web agency beschikt over al die vaardigheden.

Het is belangrijk om na te gaan wàt een mogelijke partner wel en niet kan betekenen. Wil je graag wat blogposts voor je website laten schrijven? Dan ga je liever in zee met een webbureau dat over ervaren content writers beschikt. Een webtoepassing kan dan weer goede programmeurs gebruiken. Mag je website echt alles hebben, dan kies je best voor een full-service bureau.

De prijsbepaling

Webdesigners gebruiken verschillende modellen om te bepalen hoeveel je website gaat kosten. De ene partij rekent een maandelijks bedrag aan voor het maken en onderhouden van je website, de domeinnaam en webhosting. Een andere partner doet dat misschien jaarlijks. Nog een andere designer vraagt een eenmalige kost voor de website en rekent verder jaarlijks de domeinnaam, webhosting en het onderhoud aan.

Het is belangrijk om te weten hoe de persoon of het webbureau tot een bepaalde prijs komen. Het gebeurt wel eens dat je een spotgoedkoop aanbod te zien krijgt voor een website en later pas ontdekt dat je enkele jaren gebonden bent aan een onderhoudscontract met dat bedrijf, waardoor je toch veel meer betaalt.

Weten hoe een webdesigner tot een bepaalde prijs komt, kan ook de vergelijking van verschillende offertes een stukje vergemakkelijken.

Waar wordt je website het best verzorgd?

Over onderhoudscontracten gesproken. Eens je website gebouwd is, heeft die nog (na)zorg nodig. Er verschijnen updates van software die moeten worden geïnstalleerd, je wil een nieuwe functionaliteit toevoegen of een bepaalde functie of webpagina grondig opfrissen. Zaken waarbij je webdesigner je kan helpen.

Een goede relatie en duidelijke afspraken over het onderhoud van je website zijn belangrijk. Een website is immers nooit echt helemaal af. Technologie evolueert voortdurend. De juiste zorg voor je website houdt die aan de top van je sector.

Ook belangrijk: voor een goede samenwerking heb je feedback nodig uit beide richtingen. Een webdesigner die actief meedenkt over jouw project, de mogelijkheden en risico's, levert aan het einde van rit een beter project af dan een designer die klakkeloos uitvoert wat je vraagt. Kies dus altijd voor een webdesigner of agency waarmee je een lange-termijnrelatie kan opbouwen.

Een intakegesprek

Liefst ga je natuurlijk een keertje babbelen met de webdesigner of web agency waarmee je misschien gaat samenwerken. Je kan de sfeer van een onderneming opsnuiven, te weten komen of ze professioneel werken en goed luisteren naar jouw behoeften.

Een webdesigner is er om jou te helpen. Krijg je de kans niet om bij hen langs te gaan voor een intakegesprek? Dat is misschien een slecht teken aan de wand.

Tot slot: durf te vertrouwen op je buikgevoel. Heb je een webdesigner ontmoet waarmee het meteen klikt? Fantastisch! Je moet namelijk een tijdje samenwerken met elkaar. Een persoonlijke klik is dus belangrijk.

 

In 't kort

Een webdesigner kiezen, hoe begin je daaraan?

  • Begin met omschrijven wat jouw behoeften en doelstellingen. 
  • Zoek naar voldoende webdesigners via Google en stel nadien een shortlist op.
  • Shortlist klaar? Dan kan je naar portfolio's en reviews kijken van die webdesigners.
  • Toets af of een webdesigner of webbureau alle diensten aanbiedt die jij verwacht voor je project. 
  • De kostprijs is ook belangrijk. Onderzoek hoe webdesigners tot een bepaalde prijs komen. 
  • Een website is nooit af. Let er dus ook op dat een webdesigner je website up-to-date houdt.
  • En als laatste: ga een samenwerking aan met een webdesigner of web agency waarmee je een goede vibe hebt.

 

 

Door Nomeo 14/05/2020
Blijf op de hoogte
Registreer je domeinnaam

Domeinnaam bij nomeo - vanaf 6€/jaar

.
Recente berichten
Eblog berichten